REVISTA NAUTILUS / Recenzii / Un World Fantasy 2009

Un World Fantasy 2009

Mihai Adascalitei • 13:14 - 08.01.2010 •

2008-margo_lanagan-tender_morsels.jpgMargo Lanagan – „Tender Morsels”
Knopf Books, 2008

Ligia suportă cruzimi de nedescris din partea tatălui ei, înainte să îi fie oferit prin magie propriul rai, o retragere în siguranţă din lumea reală. Ea îşi creşte cele două fiice într-o realitate alternativă şi ele cresc protejate de violenţa care, cîndva, le-a rănit mama. Dar lumea reală nu poate fi negată pentru totdeauna…

Oameni magici şi urşi sălbatici dărîmă graniţele refugiului Ligiei. Acum, cunoscînd Raiul, cum vor supravieţui cele trei femei într-o lume în care frumuseţea şi brutalitatea stau una lîngă alta?

Margo Lanagan este o autoare australiană ale cărei opere au fost recunoscute cu două premii World Fantasy pentru cea mai bună povestire (2005, „Singing My Sister Down”) şi cea mai bună culegere de povestiri (2005, Black Juice), patru premii Aurealis şi patru premii Ditmar. Cel mai recent roman al ei, Tender Morsels, este cîştigătorul premiilor World Fantasy şi Ditmar, nominalizat la Aurealis, Shirley Jackson şi Michael L. Printz – toate în 2009, dar a strîns şi cîteva controverse în jurul său.

Tender Morsels este categorizat ca ficţiune pentru tineret, dar exact de aici pornesc controversele. Romanul lui Margo Lanagan, în prima sa parte, prezintă cititorului cîteva acte de violenţă care cu siguranţă nu par a se adresa unei audienţe tinere din moment ce acestea sînt acte de abuz sexual. Dar, aceste acte sînt atinse doar la suprafaţă, nici una dintre ele nefiind descrise explicit, doar am ghicit desfăşurarea lor. Cu toate acestea nu găsesc că ele sînt prost poziţionate. Pînă la urmă nu este necesar ca audienţa tînără, care este principala ţintă a acestui roman, să afle despre aceste acte de violenţă din această carte. Este suficient să deschidă televizorul, radioul sau ziarul şi să descopere o lume ce pare a-şi pierde inocenţa şi acte de violenţă mult mai explicite şi mai brutale decît cele din romanul Tender Morsels.

Romanul lui Margo Lanagan are la bază un basm german, „Snow-White and Rose-Red”, cu cea mai cunoscută variantă a lui scrisă de fraţii Grimm. Dar Tender Morsels nu este doar o interpretare a acestei poveşti, ci romanul însuşi este un basm, unul creat frumos de către Margo Lanagan. Autoare reuşeşte să capteze imagini frumoase în povestea ei şi să creeze două lumi care m-au captat prin magia lor. Margo Lanagan include în povestea ei realităţi ale lumii noastre şi vise pe care mulţi dintre noi le-au avut sau le au, dar de asemenea ea provoacă aceste realităţi şi vise. În special mi-a plăcut că, deşi în Tender Morsels avem două lumi distincte, una un rai paşnic şi dorit, iar alta dificilă şi dură, se pare că ambelor le lipsesc elemente care le-ar face perfecte îmsă ambele au aspecte minunate.

2009-margo_lanagan-tender_morsels.jpgTrebuie să recunosc că privind la dificultăţile lumii din Tender Morsels pe alocuri mi-am dorit pentru principalele personajele să rămînă în colţul lor de paradis. Dar aici este meritul exclusiv al autoarei, care nu numai că surprinde multe emoţii în povestea ei, dar m-a făcut să le şi simt. Un alt lucru care mi-a plăcut este că personajele au fiecare vocea lor unică şi puternică şi le-am simţit această voce manifestîndu-se în fiecare dialog pe care îl poartă în poveste. Cu toate acestea trebuie să spun că nu m-am putut ataşa prea mult de nici unul dintre personaje, dar cred că aceasta se datorează faptului că nu împărtăşesc nici un punct comun cu ele.

În ciuda tuturor acestor lucruri nu pot spune cu sinceritate că mi-a plăcut romanul Tender Morsels în totalitate. De obicei îmi aleg lecturi care au mai multă acţiune, cel puţin ceva acţiune, şi romanului lui Margo Lanagan pare să-i lipsească aceasta. Dar deşi romanul nu îndeplineşte aceste criterii, trebuie să spun că Margo Lanagan scrie foarte frumos, iar Tender Morsels este un basm care provoacă la meditaţie.

823 vizualizari