REVISTA NAUTILUS / Recenzii / Un tehnothriller interesant

Un tehnothriller interesant

Liviu Radu • 17:10 - 30.06.2008 •
, , ,

Robert Ludlum si Patrick Larkin – Operatiunea Lazarus
Traducere de Catalin Croitoru
Editura Lider, 2007

Stiam ca Robert Ludlum a murit in 2001. Ca atare, am fost oarecum mirat sa descopar o noua carte a sa, aparuta in America in 2004. Am aflat ulterior ca aceasta face parte din categoria romanelor "despre care se presupune ca ar fi fost scrise pe baza notelor lui Ludlum".
Sincer vorbind, ma indoiesc ca asa stau lucrurile. Ludlum a fost adeptul "teoriei conspiratiei" – Cercul Matarese ramine un exemplu al genului – nu un adept al tehnothrillerului. Oricum, Larkin reuseste, destul de bine, sa scrie in stil Ludlum.
Avem de-a face cu o asociatie ecologica ce devine tinta unor atacuri criminale care au ca scop s-o faca sa para o organizatie terorista. Avem de-a face cu folosirea nanotehnologiei in scopuri distructive. Fac o paranteza: nanotehnologia nu e esentiala pentru desfasurarea actiunii, la fel de bine putea fi folosit un gaz toxic sau o arma biologica. Bineinteles, in cea mai pura traditie a thrillerului, omenirea este in pericol, autoritatile sint neputincioase sau corupte, si atunci intervine eroul pozitiv care rezolva situatia. Tot in cea mai buna traditie a thrillerului, actiunea e foarte trepidanta si se muta din America la Paris si de acolo in Azore, adica avem parte de o lectura placuta, fara pretentii, relaxanta.
De fapt, intentionam sa atrag atentia ca thrillerul  – prin ramura sa numita tehnothriller – rapeste o buna parte din cititorii de literatura SF, acea parte ce doreste o lectura mai usoara si mai palpitanta, fara un suport stiintific prea elaborat, dar care sa contina suficiente elemente tehnice si stiintifice ca sa provoace acel "sense of wonder" atit de drag domnului Robu. Amintesc, ca exemplificare, doua romane aparute in limba romana, romane  scrise de doi autori de renume, care folosesc cu ceva mai multa pricepere decit Larkin motivul nanonotehnologiei care devine un pericol mondial : Prada de Michael Crichton si A opta zi de John Case. Daca in cazul lui Larkin avem de-a face doar cu enuntul problemei si descrierea ambiantei, cei doi autori amintiti – mai ales Crichton – furnizeaza o multime de detalii tehnice si de proiectare, la nivelul celor mai serioase lucrari SF.
Daca mai luam in considerare ritmul trepidant si personajele cel putin la fel de credibile ca acelea din lucrarile SF, nu-i de mirare ca thrillerul este un gen in ascensiune. Si este evident ca o parte din fanii acestui gen provin din rindul cunoscatorilor literaturii SF. Norocul sefistilor consta in faptul ca putem sa sustinem linistiti ca Michael Crichton e unul de-al nostru si in faptul ca nu exista prea multi autori de tehnothrilleruri.

928 vizualizari