REVISTA NAUTILUS / Recenzii / Sub luna de sânge

Ciprian Mitoceanu • 18:39 - 01.02.2016 •

luna-ucigasa-siteN. K. JEMISIN

LUNA UCIGAŞĂ – SERIA „VISE ÎNTUNECATE”

EDITURA NEMIRA

2015

O aventură fantastică. Din toate punctele de vedere.

În volumul de debut al seriei „Vise întunecate” suntem purtaţi pe un tărâm fascinant inspirat în bună măsură de mitologia egipteană şi nubiană (poate chiar prea bună măsură). Sunt sigur că ceva mai mult efort creativ ar fi dus la un rezultat şi mai spectaculos.

Într-o lume în care binele şi răul ţin mai degrabă de percepţie colectorii de vise, stranii slujbaşi ai zeiţei Hananja îşi fac treaba cum se pricep ei mai bine. La adăpostul nopţii, păşind pe acoperişurile din cetatea Gujaareh, culegătorii se strecoară neauziţi în case şi adună magia din visele celor adormiţi. Dacă însă acestora li s-a apropiat sorocul, culegătorii le uşurează suferinţa. Iar dacă e vorba despre invidizi venali şi corupţi, culegătorii fac şi oficiile de călău. Fiecare locuitor al cetăţii este dator să ofere Zeiţei Viselor Zeciuiala. Aparent, o societate care funcţionează perfect, în care nu există teama de moarte iar fiecare îşi ştie locul şi încearcă să fie de folos cetăţii. Însă e de la sine înţeles că lucrurile nu pot sta aşa.

Setea de putere există peste tot în lume, chiar şi în societăţile ce tind spre perfecţiune. O orânduire se instaurează răsturnând-o pe cea veche şi va sfârşi prin a fi distrusă de ambiţia celor care nu doar văd o altă cale ci şi sunt capabili să schimbe lucrurile.

Ehiru, unul dintre cei mai înzestraţi Culegători, cunoaşte gustul amar al eşecului şi se trezeşte implicat într-o conspiraţie ce ameninţă să arunce oraşul în întuneric. De departe, cel mai captivant personaj din cele trei care narează aventura. E destul de dificil să nu te ataşezi de Ehiru şi să rezişti de a-l însoţi – cu puterea imaginaţiei, desigur – în escaladele sale periculoase. Atunci când primeşte misiunea de a o colecta pe decăzuta Sunandi, ambasadoare a Protectoratului Kisua acuzată de crime grave, Culegătorul Ehiru are o ezitare care îi va schimba radical viaţa. Spre beneficiul cititorilor care au astfel ocazia de a se delecta cu o lectură captivantă. Şi, ca şi cum recitalul dat de Ehiru şi Sunandi nu ar fi suficient, apare în scenă şi tânărul Nijiri, a cărui ambiţie este să devină Colector iar pentru a-şi împlini visul este în stare de orice sacrificiu.

Stilul, deşi bogat în descrieri şi adesea destul de molcom – mai ales în debutul volumului – este însă suficient de atractiv încât să ţină viu interesul cititorului iar evoluţia personajelor este fantastică şi imprevizibilă. Autoarea îndrăzneşte ca, adesea, să se îndepărteze de cărările bătătorite şi să experimenteze lucruri noi, situându-şi personajele în aventuri care de care mai exotice.

Un volum ce nu trebuie să lipsească din bibliotecile pasionaţilor, atât a celor de literatură fantastică cât şi a amatorilor de istorie. Fascinant şi instructiv deopotrivă.

724 vizualizari