Steampunk

Mihai Adascalitei • 12:16 - 03.04.2009 •

Extraordinary Engines: The Definitive Steampunk Anthology, editor Nick Gevers
Solaris, 2008

extraordinary-engines.jpgDe-a lungul anilor, printre romanele care mi-au oferit lecturi plăcute se numără cele ce îşi desfăşoară acţiunea în era victoriană a Marii Britanii, iar printre autorii care m-au încîntat cu operele lor se numără cîţiva dintre autorii acelor timpuri, H.G. Wells, Jules Verne, Robert Louis Stevenson, Sir Arthur Conan Doyle, fiind cîteva exemple. Iar cînd am descoperit steampunk-ul, un sub-gen al SF-ului ce îmbină acea perioadă cu diferite tehnologii moderne sau fictive, dar bazate pe energia termică a aburului, l-am citit cu interes şi curiozitate de cîte ori am avut ocazia. Am avut o nouă astfel de oportunitate cînd am descoperit antologia editată de Nick Gevers, „Extraordinary Engines”, o culegere ce adună între copertele sale douăsprezece povestiri scrise de cîţiva dintre autorii contemporani de literatură SF&F.
„Steampunch” de James Lovegrove – Într-o închisoare îndepărtată, unul dintre deţinuţi relatează unuia dintre nou veniţi povestea lui Steampunch. Steampunch a fost unul dintre roboţii implicaţi în boxul mecanic, box practicat doar de roboţi propulsaţi de motoare cu aburi, iar povestitorul a fost antrenorul său. Mi-a plăcut în mod deosebit cum autorul transpune în povestirea sa lumea boxului în lumea mecanică, cum fiecare robot căpăta o poreclă în funcţie de performanţele sale, cum evenimentele sportive sînt relatate în ziare, şi controversele şi contestările boxului mecanic. James Lovegrove oferă un final interesant povestirii sale, şi mă refer aici la localizarea închisorii, accentuînd astfel elementelele SF ale povestirii.
„Static” de Marly Youmans – Estella Hightower este ţinută captivă în propria-i casă de către mătuşa sa. Dar, cînd mătuşa moare în urma unei combustii spontane, Estella trebuie să înfrunte pe lîngă noua libertate investigaţia unui tînăr pe care, pînă de curînd îl admira din turnul în care era prizonieră. Trebuie să recunosc că nu sînt foarte legat de această povestire. Deşi povestirea are o atmosferă victoriană, cu o mătuşă ce îşi terorizează nepoata pentru o moştenire, povestea se desfăşoară încet şi fără prea multă acţiune. Iar aceste aspecte m-au împiedicat să savurez această povestire.
„Speed, Speed the Cable” de Kage Baker – Printr-un cablu transatlantic se încercă stabilirea unei legături mai uşoare între Statele Unite şi Marea Britanie. Dar nu toată lumea este de acord cu acest cablu şi nu toată lumea vede acest lucru ca pe un progres. Aşa că diferite facţiuni încearcă să prevină sau să înlesnească existenţa acestui cablu peste Atlantic. Povestirea se focalizează pe ideea de progres, reprezentată aici de cablul transatlantic, despre cum societatea priveşte şi primeşte progresul, şi polemicile din jurul acestei idei. De asemenea, povestirea tratează şi problemele filozofice ridicate de sacrificiile impuse şi făcute în numele progresului şi dacă acestea sînt justificate sau nu. Kage Baker oferă o notă ironică finalului, o problemă interesantă privind drepturile de autor, dar şi prezenţa unui bine cunoscut autor al perioadei victoriene.
„Elementals” de Ian R. MacLeod – James Wolfendon este un tînăr activ, iar în prezent experimentează una dintre noile sale teorii, teoria elementelor. Dar experimentele sale îi va schimba pe el şi pe povestitor pentru totdeauna. Interesul meu a fost reţinut de povestire doar pînă într-un punct, deoarece, din păcate, din acel punct povestea devine ambiguă şi mi-a lăsat impresia că autorul se grăbeşte către concluzii şi către finalul povestirii.
„Machine Maid” de Margo Lanagan – În noua colonie australiană o tînără soţie se află singură pentru o perioadă pe proprietatea familiei, iar singura ei companie o constituie un automaton. Ea va descoperi că menajera mecanică are cîteva caracteristici diferite de cele obişnuite şi ea va încerca să schimbe aceste caracteristici şi să îşi schimbe viaţa. Una dintre temele povestirii o constituie dificultăţile pe care le întîmpinau femeile în perioada victoriană. Doamna Goverman duce o puternică luptă interioară şi încearcă să învingă o societate în care comportamentul său este impus după anumite standarde. De asemenea ea dă dovadă de un talent considerat nepotrivit pentru o femeie în această societate, dar cu rezultate uimitoare.
„Lady Witherspoon’s Solution” de James Morrow – Căpitanul vasului H.M.S. Aldebaran, Archibald Carmody, descoperă o nouă insulă în Oceanul Indian. Pe insulă el descoperă cîţiva bărbaţi preistorici, dar nici o femeie, iar cu ajutorul unuia dintre locuitorii insulei va găsi un jurnal ce va clarifica multe aspecte ale descoperirii sale. Ce m-a atras în special la această povestire sînt experimentele secrete ce au loc de-a lungul ei şi testele la care se supun unele personaje, teste realizate intr-un adevărat stil „Dr. Jekyll and Mr. Hyde”. Povestea este captivantă, iar acţiunea ei m-a prins.
„Hannah” de Keith Brooke – Inspectorul Derby investighează uciderea unei fetiţe, Hannah Mason. El este ajutat de către povestitor, un doctor care a inventat o tehnică ce ar putea revoluţiona medicina legală. În prim-planul povestirii se află tehnicile medicale ale perioadei victoriene, cu o problemă etică in spatele ei şi cu o mică răsturnare de situaţie în cazul uciderii Hannahei Mason.
„Petrolpunk” de Adam Roberts – Regina a interzis exploatarea Pamîntului în scopuri extractive, iar societatea se bazează pe puterea motorului cu aburi. Un nou grup se naşte în încercarea de a schimba această politică şi de a profita de urma uriaşelor resurse ale Pamîntului. Aceasta este una dintre povestirile mele preferate ale antologiei. Mi-a plăcut că deşi autorul păstrează în mare parte realitatea istorică a perioadei victoriene, lumea sa prezintă nişte schimbări foarte interesante. Elementele SF sînt prezente la fiecare pas de-a lungul povestirii şi mi-au plăcut foarte mult ironiile din spatele noţiunilor de petrol, poluare şi exploatare a Pamîntului prezente în poveste.
„American Cheetah” de Robert Reed – Campania electorală a lui Abraham Lincoln beneficiază de ajutorul cîtorva roboţi ce seamană perfect cu preşedintele american şi care sînt prezenţi în diferite colţuri ale ţării. După moartea preşedintelui, unul dintre roboţi se stabileşte într-un mic orăşel unde devine şerif. Iar în prezent el trebuie să înfrunte nişte binecunoscuţi răufăcători, dar care nu sînt foarte diferiţi de el. Aceasta este o poveste western cu accente SF, descriind dezvoltarea tehnologiei şi cum este pusă ea în utilizare.
„Fixing Hanover” de Jeff VanderMeer – Pe o insulă îndepartată marea aduce la mal un robot. Iar un geniu care se ascunde pe această insulă trebuie să-l repare. Cred că personajele acestei povestiri sînt cele mai implicate emoţional din toată antologia. Se pare că autorul a reuşit în cele cîteva pagini ale povestirii să surprindă frămîntările interioare ale personajului principal. De asemenea în spatele personajelor principale am putut să descopăr o temă filozofică ce pune cititorul pe gînduri, fiecare personaj trebuind să suporte consecinţele acţiunilor sale.
„The Lollygang Save the World by Accident” de Jay Lake – Per este unul dintre membrii grupului Lollygang, iar respectivul grup trăieşte şi îşi desfăşoară activitatea, ca toată lumea, pe una dintre platformele Conductei Uriaşe. Dar, cînd Per încearcă să se revolte împotriva grupului, pedeapsa primită îl va conduce nu numai la salvarea sa, dar şi la salvarea întregii lumi. Acesta este o altă povestire care mi-a plăcut foarte mult datorită cîtorva dintre ideile din spatele ei. În special mi-a plăcut ideea că toată lumea traieşte în interiorul Conductei Uriaşe şi această idee m-a dus cu gîndul la povestirile post-apocaliptice pe care le savurez cu plăcere. Şi atmosfera povestirii seamană foarte mult cu atmosfera unei povestiri post-apocaliptice.
„The Dream of Reason” de Jeffrey Ford – Amanitas Perul este un faimos luminist care este convins că stelele sînt făcute din diamante, iar materia doar lumină cu o viteză redusă de deplasare. Iar acum el încearcă să obţină pulbere de diamante din lumina stelelor. O povestire foarte interesantă, în special pentru că decorul ei îl constituie o lume fantastică, o lume cu o societate diferită, bazată p ealte reguli. Iar autorul ne arată de-a lungul povesitirii şi cîteva dintre caracteristicile geografice ale acestei lumi.
Extraordinary Engines nu este o antologie perfectă, dar nici o antologie nu este. Ca şi în alte antologii pe care le-am citit, Nick Gevers adună în a sa povestiri care mi-au plăcut cu adevărat şi povestiri care nu au fost întocmai pe gustul meu. Dar Extraordinary Engines este o plăcută incursiune în genul steampunk, cu povestiri interesante pentru cei familiari cu acest sub-gen, dar şi pentru cei mai puţini familiari cu el.

1756 vizualizari