REVISTA NAUTILUS / Recenzii / Şi lupta cu demonii continuă

Ciprian Mitoceanu • 19:22 - 10.04.2016 •

sulitadesertului-sitePETER V. BRETT

SULIŢA DEŞERTULUI

EDITURA NEMIRA

2015

„Peter V. Brett e unul dintre scriitorii nou afirmaţi care se numără printre preferaţii mei”. Deşi afirmaţia îi aparţine lui Patrick Rothfuss, sunt tentat să mi-o însuşesc.

După experienţa deosebită oferită de „Omul pictat ” aşteptam cu sufletul la gură să citesc cel de-al doilea volum din seria Demon. Din păcate, însă, din lipsă de timp, am amânat lectura până am găsit câteva zile libere pe parcursul cărora să mă dedic exclusiv cititului. În final, am tras concluzia că am făcut estimări oarecum greşite; în ciuda faptului că volumul este destul de consistent, numărând mai multe pagini decât „Omul pictat” n-are nevoie de zile întregi pentru a fi citit. Are magica proprietate de a ţine cititorul în priză astfel încât odată început, e greu să-l laşi deoparte până nu afli deznodământul.

Ce-i drept, primele vreo două sute de pagini s-ar putea să cam irite cititorul dar după experienţa „Omului pictat” e greu de crezut că nu i se va acorda credit lui Brett. După câteva pagini incitante, urmează o călătorie în trecut. Dacă în primul volum am urmărit evoluţia personajelor din copilărie până la dificila viaţă de adult care le-a rezervat anumite misiuni în lupta contra demonilor care ies noapte de noapte din pământ, „Suliţa Deşertului” ne prezintă în prima parte evoluţia lui Ahman Jardir, cel care i-a furat suliţa glifată lui Arlen, care-l considerase prieten devotat.

Relatarea evoluţiei de la bietul copil orfan până la respectatul lider krasian parcă nu mai are farmecul şi vigoarea din primul volum… De fapt, chiar că nu mai are. Poate că şi din cauză că Jardir ne era „cunoştinţă veche” şi ştiam că, în ciuda vitejiilor şi actelor sale de eroism, la un moment dat tot va ajunge să facă gestul degradant de a fura o suliţă miraculoasă, aşa cum ştim că, indiferent cât de mare e primejdia care planează asupra lui, oricum o va scoate la capăt cu bine. Brett reuşeşte să-şi construiască minunat personajul, dar parcă a acordat prea mult spaţiu unei copilării spartane, în care nu contează decât onoarea. Poate dacă ar mai fi introdus pe ici, pe colo, ceva mai multă acţiune din „prezentul” romanului n-aş fi avut nimic de comentat. Însă odată depăşită partea privitoare la evoluţia lui Jardir, acţiunea se încinge.

Ajutat de misterioasa dama’ting care i-a devenit soţie şi care nu ia nicio decizie fără să arunce zarurile cioplite din os de demon, Jadir va urca rapid pe scara socială. Soaţa îi va fi alături şi nu se va da înapoi de la nimic pentru a-l ajuta. Adulter, crimă, uneltiri şi trădări, totul nu este decât un preţ mărunt care trebuie plătit pentru mărire. Şi deşi Jardir este considerat lider necontestat, este uşor de ghicit cine trage sforile. Ezitarea lui în clipa în care este silit să-şi trădeze prietenul dovedeşte că încă a mai rămas o urmă de umanitate în conducătorul cu inimă de piatră. Însă înzestrat cu suliţa miraculoasă Jadir se autoproclamă drept Izbăvitorul şi ia decizii care vor zgudui din temelii conservatoarea societate krasiană, unde a fi khaffit înseamnă să duci o viaţă în care nu o să fii considerat niciodată bărbat. Însă atunci când nevoia de braţe de luptători este mare, chiar şi celor umili şi dispreţuiţi li se oferă o şansă.

Jadir porneşte un amplu război de cucerire a cărui ţintă este Nordul înverzit, însă pe măsură ce armatele lui îngenunchează cetăţi şi oraşe nepregătite pentru o invazie atât de masivă în teritoriile cucerite un zvon îngrijorător se răspândeşte ca o molimă. Nu posesorul suliţei glifate este Izbăvitorul aşteptat ci un misterios om pictat care atacă demonii cu mâinile goale şi în jurul căruia se adună din ce în ce mai mulţi adepţi. Cine este acel misterios om tatuat care călăreşte un uriaş armăsar negru nu e greu de ghicit.

Personaje noi sunt introduse în scenă, personajele vechi îşi continuă surprinzătoarea evoluţie. Jadir şi Arlen, deşi nu ajung să se confrunte direct (până la urmă mai sunt încă trei volume, aşa că din acest punct de vedere nu este nicio grabă) duc un război din ce în ce mai aprig.

O lectură care ridică doar o singură întrebare: Când anume apare volumul trei?

1131 vizualizari