REVISTA NAUTILUS / Recenzii / Pedalam si suntem fericiti

Pedalam si suntem fericiti

Liviu Radu • 11:35 - 01.08.2008 •

Cristian-Mihail Teodorescu – SFunu
Editura Bastion, 2008

Volumul domului Teodorescu debuteaza cu o povestire – Pedalati si fiti fericiti – care pare o simpla distopie despre un viitor sumbru, in care oamenii sint simple masinarii de produs curent electric prin pedalare. Dar acesta povestioara este, de fapt, o parabola despre rostul omenesc, o parabola lipsita de optimism si de speranta. Si, intr-un fel, povestea este emblematica pentru scriitura lui Cristian-Mihail Teodorescu, care oscileaza intre sarcasm lipsit de umor, dar plin de tristete, intre analiza lucida  si lipsa de speranta.
Pregatirea stiintifica a autorului – fizician care a lucrat in institute de cercetare din tara si strainatate – ii permite ca in texte aparent nevinovate sa strecoare justificari stiintifice deosebit de interesante si de convingatoare, dind o aura de credibilitate chiar si povestilor absurde.
Povestirile din acest volum au citeva teme principale. Astfel, Tina dansatoarea si Dosar 74 se bazeaza pe cunostintele despre calculatoare ale autorului. Cutia de tabla si Calculator de viitor sint, de fapt, proza fantastica. Fac o paranteza: aceste texte de factura fantastica mi se par mai interesante si mai realizate decit cele SF. Coeficient 128, Caramizile si profesorul sau WK in Butonia sint satire sarcastice, critici dure la adresa societatilor ierarihizate (in functie de coeficientul de inteligenta sau de numarul de butoane pe care se pooate apasa) si a mediului academic.
In general, autorul imagineaza un viitor sumbru, in care oamenii sint striviti de mecanismul unei societati indiferente, chiar rauvoitoare, lipsita de simtul cooperarii si intrajutorarii.  Mai mult, societatea  nu poate sa functioneze corect nici macar atunci cind este construita pe principii corecte. Atunci cind este vorba de o meritocratie, in care promovarile se fac in functie de IQ, coruptia face ca rezultatele testelor sa fie falsificate, iar faptul ca deciziile de promovare sint discretionare face ca, de fapt, sa nu se tina seama de nici un criteriu de calitate.
Cristian-Mihail Teodorescu este un sceptic ce nu a devenit cinic, dar care nu intrevede nici o sansa de salvare. Putem sa ne refugiem in holograme amagitoare, putem sa ne invirtim printre tiganii asociali, dar pentru noi nu exista salvare. Ne ramine doar sa pedalam si sa fim fericiti.

1440 vizualizari