REVISTA NAUTILUS / Recenzii / O lume nebună, nebună, nebună…

O lume nebună, nebună, nebună…

Liviu Radu • 10:09 - 04.03.2009 •
, ,

Philip K. Dick – Clanurile de pe Alpha
Traducere de Roxana Brînceanu

Există opinia că opera lui Dick trebuie citită în totalitate sau nu trebuie citită deloc. (Evident, fanii autorului o citesc oricum, iar cei care n-o agreează o resping în bloc.) Romanul oferit de editura Nemira pare menit să demonstreze corectitudinea afirmaţiei anterioare, pentru că povestea în sine nu-i nemaipomenită, dar se încadrează foarte bine în ansamblul operei dickeene.
În primul rînd, avem de-a face cu teme repetitive, chiar obsesive ale autorului: extratereştri din Alpha Centauri, intriganţi şi parşivi; oameni cu diferite calităţi parapsihologice; o societate coruptă, în care serviciile secrete fac ce poftesc; o familie pervertită, cu neveste obsedate de bani şi care lovesc mişeleşte (cu ajutorul unor avocaţi mişei şi ei); tînăra cu suflet mare, cam visătoare şi tristă, dispusă să-i însenineze viaţa eroului etc. Mai avem de-a face şi cu alunecări în timp, cu un Război Rece ciudat (purtat prin intermediul unor roboţi de propagandă)… Dacă la toate acestea adăugăm o atmosferă sumbră, lipsită de speranţe, într-o lume marcată de folosirea curentă a drogurilor şi de o  mass-media ce manipulează şi îndobitoceşte, vom concluziona că romanul prezent este doar un alt capitol din marea operă dickeană.
Dar romanul are şi o temă de sine stătătoare: autorul se întreabă dacă o societate alcătuită numai din bolnavi psihic are şanse de supravieţuire. Iar răspunsul său este pozitiv. În acest context, romanul devine o alegorie. Trăim într-o lume de nebuni şi nu întotdeauna cel care pare nebun este cu adevărat nebun, normalitatea este o boală într-o societate în care dorinţa de succes justifică folosirea unor mijloace imorale. La urma urmei, Dick susţinea că diferenţa dintre oameni şi androizi este definită de empatie…

1004 vizualizari