REVISTA NAUTILUS / Recenzii / O lectura captivanta

O lectura captivanta

Mihai Adascalitei • 15:24 - 02.07.2009 •

Brandon Sanderson – Elantris
Traducere de Cristina Ispas
Editura Trtitonic, 2008

elantris_brian-sanderson.jpgElantris este romanul de debut al lui Brandon Sanderson si este un debut bun. Iar daca urmatoarele romane vor fi la fel de bune ca si acesta atunci Brandon Sanderson are în fata o cariera mare.
În orasul Elantris a trait o rasa de semizei cu extraordinare calitati în folosirea magiei si care protejau regatul Arelon si în special capitala acestuia, Kae. Ei erau de Shaod, un proces de transformare magica ce îi schimba pe oameni în elantrieni fara a tine cont de pozitia lor sociala, si se bucurau de o viata buna si de respect. Pîna în urma cu zece ani, cînd un eveniment transforma binecuvîntarile Elantrisului într-un blestem, iar Shaodul transforma oamenii în niste fiinte nefericite afectate de foame si o durere constanta. Dupa acest eveniment comerciantii preiau frîiele tarii si instaureaza o monarhie condusa de cel mai bogat dintre ei. Dupa acesti zece ani, Arelon si regatul Teod sînt amenintate de Fjordell, o puternica natiune teocratica cu o dorinta expansionista, iar cele doua regate cauta sa încheie o alianta prin casatoria printului Arelonului cu printesa Teodului. Dar printul Raoden este luat de Shaod si aruncat în Elantris asa cum spune traditia, iar Sarene, logodnica sa, ajunge în Kae descoperind ca este vaduva. Sarene încearca oricum sa salveze cele doua regate de amenintarea Fjordellului, iar cînd în Kae soseste Hrathen, un mare preot din Fjordell, cu misiunea de a converti regatul Arelon la religia sa, misiunea ei devine si mai dificila.
Povestea este prezentata din perspectiva celor trei personaje principale, iar acest lucru face lectura mai interesanta pentru cititor, deoarece întotdeauna el va sti mai multe decît cele trei personaje luate individual. Personajele sînt interesante si am descoperit ca sînt interesat de viitorul si destinul lor. Printul Raoden încearca sa descopere ce a distrus Elantrisul si de ce vechea magie nu mai functioneaza. Printesa Sarene încearca sa salveze Arelonul de amenintarea Fjordellului, dar de asemenea încearca sa salveze regatul de propria monarhie si de propriul sistem politic. Hrathen, acesta fiind si personajul care mi-a placut cel mai mult, descopera ca are îndoieli si întrebari legate de religia sa în timp ce încearca sa-si îndeplineasca misiunea. Mi-a placut acest personaj deoarece are mai multa profunzime decît celelalte doua, are o istorie si o copilarie în spatele sau si conflicte interioare interesante.
Cred ca constructia lumii si sistemul de magie sînt punctele puternice ale acestui roman. Magia este creata cu ajutorul Aonilor, litere de lumina si putere, cunoscute doar de elantrieni. Brandon Sanderson descrie magia Elantrisului cu grija, iar întregul sistem este logic. Religia este creata cu grija si logica de asemenea, iar aceasta parte ofera si un conflict între cele doua doctrine principale, Shu-Dereth si Shu-Korath. Religia se aseamana putin cu crestinismul medieval, cu o schisma din care rezulta doua doctrine ce au similaritati si conflicte. Autorul creeaza foarte bine si orasul Elantris, cu o mare atentie pentru detalii.
Pe alta parte, proza este punctul slab al romanului. Cu toate ca ritmul este bun si proza simpla, ajutînd cititorul, am gasit cîteva lucruri dezamagitoare. Cîteodata scenle par a aparea de niciunde, fara a avea o sustinere, si de asemenea unele lucruri par a se petrece prea usor. Spre exemplu, parca este mult prea usor de ajuns la o întîlnire conspirativa sau pentru o noua cunostinta sa-i convinga pe ceilalti oameni ca actiunile sale sînt cele corecte. Finalul este mai bun, avînd tensiune si suspans, dar un pic hollywoodian. Dar avînd în vedere ca acesta este un roman de sine statator si ca lumea construita în poveste este reusita, cred ca aceste inconveniente pot fi depasite cu usurinta de cititor.
În concluzie, Brandon Sanderson îsi face bine debutul cu Elantris, o lectura captivanta si un roman original. Cu siguranta voi citi urmatoarele sale romane deoarece sînt convins ca Brandon Sanderson îsi va îmbunatati operele.

1462 vizualizari