REVISTA NAUTILUS / Recenzii / O continuare la fel de bună ca originalul

O continuare la fel de bună ca originalul

Liviu Radu • 15:38 - 05.05.2009 •

Koji Suzuki – Ring 2 – Spirala
Traducere de Daniel Ionescu
Editura Humanitas, 2007

suzuki ringKoji Suzuki se dovedeşte un autor deosebit de talentat şi cu o imaginaţie ieşită din comun. Sincer vorbind, nu-mi închipuiam ce se mai poate inventa în privinţa subiectului romanului Ring. Acţiunea părea încheiată, cîteva personaje supravieţuiseră pentru că găsiseră metoda de a neutraliza blestemul fatidic…
Totuşi, Suzuki găseşte o cale de a ne terifia. Cel de-al doilea roman din serie este scris, ca şi primul, în maniera romanelor poliţiste.
Un personaj nou – fără nici o legătură cu primul volum – medic legist, face autopsia unui fost coleg de facultate, mare amator de enigmistică în timpul vieţii. După ce descoperă cauza decesului – virusul unei boli considerate dispărută – descoperă că din cusătura făcută pentru a ascunde tăietura  pentru extragerea viscerelor iese un petec din ziarul folosit pentru umplerea abdomenului.
Fără un motiv deosebit – lăsîndu-se condus de o intuiţie bizară – medicul are impresia că bucata aceea de hîrtie conţine o enigmă propusă de decedat. Şi se apucă s-o rezolve, ca un soi de ultim omagiu adus prietenului răposat…
Rezultatul îl face să întreprindă o anchetă proprie – iar noi, cititorii, îi urmărim eforturile oarecum amuzaţi, pentru că noi ştim ce s-a întîmplat în primul volum, deci ştim ce poate şi ce trebuie să găsească detectivul amator. Descoperim însă, treptat, că ceea ce află acest medic legist diferă de ceea ce ştiam noi – şi descoperim că, de fapt, ceea ce ştiam noi nu era adevărat.
Iar lucrurile capătă o turnură nebănuită.
Suzuki reuşeşte din nou performanţa de a ne oferi un roman horror ce ne impresionează, cu o extraordinară economie de mijloace, menţinîndu-se, formal, în limitele romanului poliţist. Deşi apreciasem performanţa reuşită în primul volum, nu-mi imaginasem că trucul poate să ţină şi a doua oară. M-am înşelat şi nu-mi pare rău. Bineînţeles, trucul a ţinut pentru că Suzuki este un scriitor de valoare, ştie să manipuleze emoţiile cititorului prin intermediul trăirilor personajelor sale, personaje convingătoare şi coerente. Evident, trucul are efect maxim asupra celor care au citit Ring 1 şi care se implică emoţional în aventura medicului detectiv, fără a spune mare lucru celor care nu-i cunosc primul volum. Însă cîtă lume citeşte volumul 2, fără să-l fi citit pe primul? Sigur, există şi excepţii, dar cartea e scrisă pentru cei care respectă regulile. De fapt, dacă ne gîndim bine, cititorii de literatură specializată sînt adepţi ai regulilor, le respectă, vor ca şi autorii să le respecte… şi sînt foarte încîntaţi cînd, uneori, aceştia le fac cîte o surpriză.
Dacă după primul volum rămăsesem cu o impresie foarte bună despre talentul lui Suzuki, această impresie a fost acum confirmată pe deplin.

855 vizualizari