REVISTA NAUTILUS / Recenzii / Ciume, ingeri si alte chestii

Ciume, ingeri si alte chestii

Liviu Radu • 9:25 - 02.12.2011 •

Costi Gurgu – Cronici de la capătul Pământului

Editura Millennium Books, 2011

Când a plecat în Canada, Costi Gurgu era un scriitor consacrat, care primise deja premii importante (premiul Vladimir Colin şi  premiul Uniunii  Scriitorilor pentru debut). Sincer vorbind, nu mă aşteptam ca de aici încolo să mai progreseze prea mult – dar s-a dovedit că m-am înşelat.

Prezentul volum reuneşte texte mai noi şi mai vechi, texte SF şi fantasy, chiar şi texte mainstream.  Cunoscând creaţiile sale din ţară, am putut să-mi  dau seama care dintre povestiri sunt mai noi şi să apreciez evoluţia autorului.

Sigur, Ciuma de sticlă este o variantă a  unui text mai vechi, dar nu-i vorba doar de o adaptare la mediul canadian. Textul are ceva nou, o profunzime şi o înclinaţie spre metafizic – care erau anunţate cumva de textele din primul volum al lui Costi. Îngeri şi molii continuă să descopere noi valenţe în acestă direcţie, demonstrând că Gurgu este un autor măcinat de întrebări fundamentale, existenţiale.

Mlaştinile din sud reprezintă un soi de introducere în lumea din Retetarium, o poveste plină de dramatism, dinamică şi tensionată, care ne oferă o imagine mai personalizată a lui Morminiu.

Dincolo de farul de la capătul lumii, Biblioteca fără sfârşit şi Dava zeilor sunt texte de-o stranietate aparte, care îmbină într-un mod unic teme şi elemente SF cu acţiune dinamică, menită să captiveze cititorul, şi ingrediente ale unor mitologii mai degrabă inventate de autor decât împrumutate din mitologiile reale. Costi Gurgu tinde din ce în ce mai mult să exploateze un gen propriu, care ţine mai degrabă de weird fiction (dar care combină elemente weird cu meditaţia serioasă despre rosturile lumii) decât de SF sau fantasy. Gurgu se străduieşte – în ciuda aparenţelor şi chiar a declaraţiilor proprii – să lase de-o parte dinamismul şi suspansul atât de dragi americanilor şi să dezvolte acea tendinţă existentă în textele sale încă de la începuturi: explorarea misterului metafizic mascat prea puţin de pojghiţa lumii reale. SF-ul lui Gurgu devine tot mai profund, mai îndreptat spre esenţă – adică dedicat unor cititori tot mai educaţi şi mai dispuşi să mediteze împreună cu autorul.

1064 vizualizari