REVISTA NAUTILUS / Recenzii / Antoinette Wornik: Marte de foc

Antoinette Wornik: Marte de foc

Oliviu Crâznic • 17:32 - 06.03.2016 •

antoinette-wornik---marte-de-focAntoinette Wornik [Roxana Antoinette Vornic] (n. 1965) este profesoară gr. I de Limba și literatura română (Cavaler al Ordinului „Meritul pentru Învățământ”), cu o bogată activitate didactică și publicistică de specialitate, și romancieră (Atlantida [primul volum al proiectatului ciclu romanesc Lumi la răspântie], 2014).

Raportat la teoria literară, Marte de foc [al doilea volum al antemenționatului ciclu] (Ed. Nemira, 2015) aparține stilului funcţional beletristic, curentului literar (nu filosofic! canoanele curentului fiind respectate în sens beletristic, nu doctrinar) cosmicist, categoriei estetice a fantasticului, genului literar epic, speciei literare (din punct de vedere formal și, respectiv, tematic) a romanului neofantastic [futurist; juvenil] („teen fiction/ science fantasy”, conform „etichetelor” specifice literaturii anglo-saxone de acest tip).

Din perspectiva literaturii comparate, opera poate fi asociată unor romane precum Adnana (Florentin Haidamac, 2013), dar și unor scrieri teosofice (cu precizarea că ideile teosofice sunt utilizate de autoare doar ca sursă de inspirație livrescă, servind drept alegorii menite a ilustra mesajul cărții, și nu drept „revelații”) precum Mărirea și decăderea Atlantidei ori Lemuria pierdută (The Story of Atlantis: A Geographical, Historical and Ethnological Sketch/The Lost Lemuria; W. Scott-Elliot, 1896/1904), precum și, într-o oarecare măsură, unor povestiri precum A Voyage to Sfanomoë și Vulthoom (Clark Ashton Smith, 1931, respectiv 1935).

Printre opiniile critice favorabile cărții, amintim pe cele formulate, cu ocazia lansării volumului în orașul Focșani, în luna decembrie a anului 2015, de către: scriitorul și editorul Marian Truță (membru fondator al Societății Române de Science Fiction și Fantasy), scriitorul Dănuț Ungureanu (membru al Uniunii Scriitorilor din România, membru fondator al Societății Române de Science Fiction și Fantasy), scriitorul și publicistul prof. dr. [în Istoria Filosofiei] Florinel Agafiței.

Titlul romanului se află în contrapondere cu acvatica Atlantidă a tomului anterior și simbolizează o lume (aici, o planetă) dedicată unui al doilea element natural, focul. Titlul proiectatului ciclu romanesc trimite cu gândul la fenomenul ciocnirii unor civilizații antitetice (imemorială-futuristă, tehnologizată-spiritualizată, materială-imaterială etc.), dar și la conceptul zweigian al „orei astrale”.

Din punct de vedere al subiectului, Marte de foc urmărește destinul aflat la răscruce al unei tinere „precoc” (termenul fiind utilizat aici într-un sens care amintește de „precogii” lui Philip K. Dick), răscruce în care se „întâlnesc” o poveste de dragoste, conspirațiile (aparent) utopicei Federații Terra, îndrumarea binevoitoare a înțelepților atlanți, o misiune spațială marțiană și o străveche amenințare galactică.

Printre temele abordate de autoare (prin intermediul unei filosofii proprii, benigne, concretizate în concluzii livrești prezentând, nu de puține ori, o frumusețe aparte: „Stresul scade cenzura rațiunii”, „Iubirea are blândețea răbdării” ș.a.m.d.), se regăsesc iubirea, progresul tehnologic, spiritualitatea, universul. În ceea ce privește motivele literare, pot fi identificate, în Marte de foc, motivul alesului, al artistului, al Atlantidei, al capacităților extrasenzoriale, al conspirației, al explorării și colonizării spațiale, al globalizării utopice și al distopiei mascate, al iubirii adevărate triumfătoare, al jertfei altruiste supreme, al paleoastronauticii și al civilizațiilor pierdute, al rebeliunii, al robotului ucigaș și al vieții artificiale, al vieții extraterestre, al visului etc. Laitmotive care relevă esența operei: cele patru elemente ale naturii (apă, foc, pământ, aer).

Printre altele, opera are menirea de a stârni tinerilor cititori interesul pentru știință, dar și pentru variile consecințe ale dezvoltării acesteia (prin prezentarea unui Pământ evoluat verosimil în acest sens: fără boli, războaie, sărăcie, dar și fără state, renunțându-se la individualitate în favoarea centralizării și lăsându-se destinele cetățenilor în grija ordinatorului planetar), pentru mitologie (prin valorificarea sacralității și a simbolisticii aferente, de la numele creștin „Eva” – ales pentru protagonistă și, totodată, pentru a deschide povestea –, până la conceptele platoniene – Atlantida, pitagoreice – conceptul „monadei”, ulterior esențial pentru filosofia lui Leibnitz ș.a.m.d.) și pentru vis (văzut ca un instrument al explorării spirituale și, implicit, al desăvârșirii de sine).

Atmosfera romanului este, în cea mai mare parte, romantică, exotică, olimpiană, iar tonul auctorial – intim, sfătos, optimist.

Antoinette Wornik utilizează tehnici narative precum tehnica narațiunii cronologice directe, a înlănțuirii, a alternanței imperfecte (care, față de tehnica alternanței perfecte, nu prezintă dezavantajul monotoniei ori pe acela al anticipării), a narațiunii simultane, a narării prin reprezentare, a incipitului „ex abrupto” și a desinitului conceptual. Stilul narativ este direct, iar perspectiva narativă – extradiegetică, omniscientă, subiectivă, cu focalizare variabilă.

Registrul lingvistic cult (bogat în referințe mitologico-culturale, dar și în neologisme și termeni tehnico-științifici) este utilizat în combinație cu registrul lingvistic familiar și cu registrul lingvistic jargonic.

Referitor la editarea tomului, se cuvin a fi menționate redactarea îngrijită și tehnoredactarea profesionistă, tipărirea acestuia pe hârtie standard și coperta de bună calitate, cu ilustrație atrăgătoare, realizată de către unul dintre cei mai importanți artiști în domeniu: Tudor Popa.

În concluzie, romanul Marte de foc se adresează, cu precădere, cititorilor (de ambele sexe) aflați la vârsta adolescenței, pasionați, în aceeași măsură, de aventură și de povești de dragoste, de mitologie și de viitorologie, de știință și tehnică și de paleoastronautică.

1207 vizualizari