REVISTA NAUTILUS / Recenzii / Altă culoare… (Ted Dekker – Roşu)

Altă culoare… (Ted Dekker – Roşu)

Liviu Radu • 9:12 - 17.07.2010 •

Ted Dekker – Roşu
Traducere de Gabriel Stoian
Editura NEMIRA, 2009

Autorul continuă povestea sa care se desfăşoară în două lumi diferite, prin intermediul unui personaj care trece, în starea de somn, dintr-un univers în altul.

Şi de data asta, acţiunea din lumea noastră se rezumă la un thriller banal. După cum ştim din primul volum, omenirea este ameninţată de un virus ucigător, răspândit de o grupare teroristă care intenţionează să şantajeze guvernele marilor puteri. Pentru a introduce un element suplimentar, Dekker ne destăinuie că, de fapt, în spatele grupării teroriste se află un om politic francez. Se pare că în ultimul timp americanii chiar au ceva cu Franţa… Oricum, deşi împănată de evenimente de tot felul, acţiuni de comando şi intervenţii ale preşedintelui Statelor Unite, povestea nu-i cine ştie ce.

În schimb, ceea ce se petrece în lumea alternativă devine mai atractiv. Dacă mai ţineţi minte, primul volum se terminase o dată cu distrugerea lumii de paradis pe care o imaginase Dekker. Aflăm că între acea distrugere şi momentul în care se reia povestea trecuseră cincisprezece ani. Pământul e o planetă deşertică, în care există câteva zone fertile, cu păduri şi lacuri cu puteri magice. Între locuitorii pustietăţilor şi cei ai pădurilor au loc războaie neîncetate, în care numărul morţilor depăşeşte cu mult pe cei din războaiele mondiale. Sigur, autorul ne oferă o chestie care e mai degrabă fantasy decît literatură de anticipaţie. Nu mă deranjează prea mult aspectul mistic al poveştii, ci  neverosimilitatea ei, pentru că literatura fantasy este verosimilă, în ciuda supranaturalului (sau poate tocmai din pricina acestuia). Oricum, niciunul dintre autorii de fantasy nu-şi imaginează armate de sute de mii de oameni care trăiesc într-un deşert care n-ar putea să ofere şanse de supravieţuire decât câtorva sute de oameni.

Încolo, nu putem să negăm că Dekker are imaginaţie. Dar, ca om interesat de credinţă şi misticism, nu pot să nu remarc superficialitatea autorului – care, culmea, există alături de multă imaginaţie.

859 vizualizari