REVISTA NAUTILUS / Popcorn S.F. / Declinul legendarei reviste Amazing Stories

Declinul legendarei reviste Amazing Stories

Felix Tzele • 15:46 - 01.03.2012 • 
, ,

Salopeta lui avea o culoare asemănătoare cu a unui ceaun în care au dat în fiert prea multe porţii de tocăniţă de pui. Aruncă o lopată de cărbuni în vatra cuptorului, apoi îi strigă unui bărbat în mâinile căruia atârnau, ca într-un  cuier, un carnet şi un creion, că îşi ia liber.
– O jumătate de oră pauză de masă, burghezie! Nu ne-au bătut degeaba săptămâna trecută la grevă. Am auzit că şi la voi sunt probleme, cu proteste şi chestii. Aha, se-nţelege, păi d-aia n-ai mai venit luna trecută. În fine, lucrurile merg înainte…

Îţi povesteam despre Amazing Stories.

Revista controversatului Hugo Gernsback a fost un fel de crucişător al science-fiction-ului interbelic, poveştile publicate acolo alimentând gusturile publicului larg pentru nave spaţiale, extratereştri şi călătorii în spaţiu şi timp şi a deschis porţile aurite ale succesului pentru unii dintre cei mai buni autori de poveşti scientificitive din dimensiunea noastră.

Cu toate că revista se vindea în zeci, chiar sute de mii de exemplare, după cortina de catifea a succesului se ascundeau lucruri mai putrede ca în Danemarca. Până în 1927, compania lui Gernsback, Experimenter Publishing edita aproximativ cinci titluri lunar şi susţinea cheltuielile unei staţii radio care îl costa pe primul radioamator al omenirii  aproximativ cincizeci de mii de dolari pe an. Cheltuielile cu administrarea biznis-ului vizionar, dar şi salariile futuriste ale board-ului executiv ( cercetători ai fenomenului vorbesc despre leafa de cincizeci de mii de dolari pe an a lui Gernsback, de două ori mai mare decât cea a guvernatorului New York-ului din acea perioadă) au adus compania în colaps la începutul anilor ‘30.

După ce şi-au pus contabilii să ia la puricat afacerile science şi fiction ale lui Gernsback, furnizorii de hârtie, tipografii şi alţi creditori care editau publicaţiile şi ţineau pe frecvenţă radioul, speriaţi că nu îşi vor mai primi verzişorii împrumutaţi, au cerut, în instanţă, declararea falimentului trustului în februarie 1929. Datoriile acumulate în timp de Experimenter Publishing au fost evaluate la o valoare de aproximativ 800.000 de dolari. O păsărică pe nume maşina timpului mi-a spus că suma are o putere de cumpărare în 2012 echivalentă cu 10.557.754 de dolari.  Big money, cum ar veni!

Luna aprilie a lui 1929 a fost ultima în care Gernsback s-a ocupat de conţinutul editorial al revistelor sale. Banca Irving Trust, cea care a fost declarată în instanţă ca beneficiară a bunurilor Experimenter Publishing, l-a destituit pe  afacerist din poziţiile de conducere şi i-a numit pe Bergan A. MacKinnon şi Arthur Lynch ca manageri editoriali ai revistelor.
Această decizie nu l-a demoralizat pe mogul, ba dimpotrivă, la câteva luni după incident a pus la cale o nouă strategie editorială îndreptată împotriva fostelor lui proiecte.

Într-o primă fază, vulpoiul Gernsback a dat sfoară în ţară despre noile lui planuri de afaceri cu ajutorul bazelor de date cu abonaţi  ai revistelor literare şi ştiinţifice din fostul lui trust. Practic, a trimis oamenilor scrisori (de tipul spam) prin care anunţa înfiinţarea unei noi societăţi pe nume Gernsback Publications. Manevra a fost ilegală, datele respective aparţinând, după faliment, noului proprietar, Irving Trust. Gernsback nu a recunoscut  fapta, cum nu a acceptat niciodată, în repetatele lui intervenţii în presă, falimentul Experimenter Publishing. Dacă  Machiavelli ar fi fost contemporan cu Hugo, probabil că l-ar fi căutat şi l-ar fi cinstit cu cinci sau şase beri pentru genul acesta de acţiuni mârşave. Cine ştie, poate deja s-au întâlnit în vreun cazan cu smoală…
Astfel, în urma falimentului, Gernsback a creat două reviste care să concureze cu Amazing Stories, Science Wonder Stories şi Air Wonder Stories, publicaţii care aveau să se contopească peste un an într-un pulp cu nume compact: Wonder Stories. Pe segmentul revistelor de ştiinţă şi tehnică, Gernsback a înfiinţat Radio Craft ( o replică la Radio News) şi Everyday Science and Mechanics, un competitor pentru Science and Invention.

Chiar dacă se vorbeşte despre Gernsback ca despre omul care a inventat viitorul, se pare că intuiţia (sau globul magic?) l-a cam părăsit chiar în zorii Marii Depresiuni Economice. În ciuda faptului că revistele se transformaseră, în timpul crizei, în obiecte de lux, Gernsback s-a încăpăţânat să lanseze titluri noi. În 1930 şi 1931 şi-a diversificat paleta de publicaţii despre televiziune şi radio (Short Wave Craft, respectiv Television News) şi şi-a continuat nestingherit saga editorială…despre care cu siguranţă vom mai vorbi în serialul nostru dedicat literaturii pulp.

Să revenim, însă, la subiectul central.

După glorioasa epocă dintre cele două războaie mondiale, Amazing Stories a intrat într-o lungă perioadă de schimbări editoriale. Revista a fost vândută şi cumpărată de nenumărate ori, investitorii promiţând mereu reînvierea publicaţiei. Apogeul din perioada interbelică a fost un fel de fată morgana hăituită  de fiecare editor-in-chief care şi-a suflecat mânecile în faţa impunătorului titlu. Dintre ei, câţiva s-au apropiat de mirajul “epocii de aur”, însă niciunul nu a reuşit să prindă spiritul revistei clasice şi să-i dea, din nou, viaţă.

Tirajul a scăzut constant de-a lungul timpului, de la sute de mii de copii în anii ‘20  ajungând, la începutul anilor ’90, la sub 10.000 de exemplare pe ediţie.

Ultimul număr al revistei a fost publicat, în format PDF, în  2005. Brandul a reînviat în septembrie 2011, când  Steve Davidson a cumpărat numele Amazing Stories şi a anunţat că plănuieşte să editeze on-line revista.
Cum era de aşteptat, o nouă fată morgana Amazing Stories s-a lansat anul trecut! Pe www.amazingstoriesmag.com nu se întâmplă prea multe lucruri, doar promisiuni de relansare şi ştiri din fandomul sf&f.
Dar despre cum a ajuns cea mai respectată revistă pulp de sefe blog… într-un episod viitor!

1500 vizualizari

Lasă un comentariu

Vă rugăm să comentați la subiect și să nu îi jigniți pe ceilalți interlocutori. În caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Vă mulțumim. Pentru comentarii ce nu sunt legate de articolul de mai sus, folosiți pagina de Contact.