REVISTA NAUTILUS / Pintenul Fierbinte / Adormirea Forței naște Marfa

Adormirea Forței naște Marfa

Catalin Badea Gheracostea • 19:24 - 10.01.2016 • 

Afis_Star-Wars-Trezirea-Fortei

Cu mare tristețe în glas și-n suflet vă spun că sfârșitul anului 2015, atât de așteptat pentru episodul VII din Star Wars, nu a fost o trezire. Știați deja, după ce republica.ro, prin tastele fondatorului său, v-a anunțat că zisul episod e o mare dezamăgire (http://republica.ro/star-wars-forc-a-se-scoala) și nici tatăl primelor șase episoade nu este un monument de fericire în fața paradoxalului succes al noii francize Disney (http://www.theguardian.com/film/2015/dec/31/george-lucas-attacks-retro-star-wars-the-force-awakens). Și după CTP și GL, ce-ar mai putea CBG a vă spune?!

Doar niște observații legate de limbaj, fie el artistic, critic sau de marketing.

Star Wars a încetat demult să mai fie doar o serie de filme: încă din deceniul 8 al secolului trecut, la apariția episodului IV, Hollywood-ul începuse să mizeze pe produsele secundare – jocuri, figurine, obiecte de îmbrăcăminte etc. – pentru creșterea profitului. Pentru a crește vânzările, legate de indiferent ce extindere a expunerii filmului – proiecție în SUA, proiecție în jurul lumii, apariția pe piață a casetei video (apoi a CD-ului, DVD-ului etc.), difuzarea pe rețelele de cablu etc. – fiecare prag a primit o nouă serie de produse secundare care aveau nevoie să fie incluse în poveste. Astfel, novelizarea și apariția lumii extinse (expanded universe) pentru un succes ca Star Wars au fost pași logici, făcuți în cei 16 ani de la Reîntoarcerea unui Jedi la Amenințarea Fantomei. Aici se găsește și primul punct de inflexiune în limbajul critic, prin apariția canonului, anume acceptarea/autorizarea de către George Lucas a unor obiecte artistice concepute, produse și difuzate de către entități din afara echipei sau partenerilor săi inițiali. Canonul lumii extinse se exprimă literar, în bandă desenată și desene animate, în filme de scurt, mediu și lung metraj și, mai ales, printr-o mare varietate de obiecte ludice. Practic, în 2016, Star Wars funcționează pe propriile sale criterii de verosimilitate, iar acestea sunt date de canonul lumii extinse. Cu alte cuvinte, nu mai contează, dacă judecata se face canonic, nicio lipsă de logică în psihologia personajelor, trama poveștii și conținutul științific din episodul al VII-lea. Oricum, GL, CTP și fanul învederat, Angry Joe, ales arbitrar ca reper, au observații fundamental asemănătoare despre căderile de logică, de verosimilitate din Trezirea Forței. DAR NU MAI CONTEAZĂ.

Și, știți ceva? Cred că, în 2016, oricât de mult am ținut fiecare la felul în care am înțeles și am rezonat la limbajul cinematografic al obiectului estetic Star Wars inițial, marfa Star Wars este generatorul unui limbaj mai cuprinzător, inclusiv etic (v. religia jedi înregistrată ca atare), a cărei critică nu se mai poate face doar cu instrumente de ideologie literară sau cinematografică sau, chiar, a teoriei și practicii jocurilor. Îndrăznesc să spun că am ajuns cu Star Wars la primul subiect pentru o critică de lume, care lume nu prea mai este ficțională și nici virtuală. Multitudinea detaliilor canonului, enormul număr de spectatori-cititori-jucători ai Star Wars, au în viitorul apropiat o singură problemă, care nu este una estetică: asigurarea coeziunii interne a lumii Star Wars. Se pare că în piață se va găsi soluția. Oricum, corporația Disney se bazează pe asta, următoarele parcuri de distracție tematice – lumi dedicate – vor fi Star Wars. Ce este critica unui parc de distracții?!

 

PS: Aveți aici câteva link-uri interesante: https://www.youtube.com/watch?v=nFwNzLfdWAI&list=PL1E873sPZ0PPdatPnPycSODYKcdBm9twI&index=24 , ca să vedeți, printre altele, cum se poate noveliza un joc! Cum se face critică de joc și de ce l-am ales pe Angry Joe: https://www.youtube.com/watch?v=Malmvi6GwDA.

Tot Angry Joe, dar de la minutul 14, cu exact argumentele CTP-ului: https://www.youtube.com/watch?v=hipPC2UfYBY . Îi dă 8/10 episodului VII, pentru că în primele 14 minute laudă (mai ales non-verbal…) lumea Star Wars.

Apoi, ca să vedeți că discuțiile așa-zis teoretice se poartă la nivel de parc de distracții, pe subiecte psihologice, logice, științifice etc: https://www.youtube.com/watch?v=xUoDmgVEoUM . Angry Joe vinde indirect episodul VII și când îl critică…

Ca să vă amuzați/înspăimântați de cât de amănunțită a devenit construcția de lume Star Wars: http://www.theguardian.com/film/2016/jan/05/han-solo-princess-leia-millennium-falcon-star-wars-the-force-awakens.

1037 vizualizari

Lasă un comentariu

Vă rugăm să comentați la subiect și să nu îi jigniți pe ceilalți interlocutori. În caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Vă mulțumim. Pentru comentarii ce nu sunt legate de articolul de mai sus, folosiți pagina de Contact.