REVISTA NAUTILUS / Interviuri / Un interviu cu scriitoarea austriacă Nina Horvath, laureată a Premiului Vincent şi a Premiului German pentru Literatură Fantastică

Un interviu cu scriitoarea austriacă Nina Horvath, laureată a Premiului Vincent şi a Premiului German pentru Literatură Fantastică

Elmar Huber • 16:50 - 01.11.2012 • 

Elmar Huber : Nina, felicitări pentru Premiul Vincent, de data aceasta pentru antologia „Ceasul de umbră” (notă : Nina Horvath împreună cu Manuela Bianchi și Sabrina Eberl au fost nominalizate la Premiul Vincent pentru antologia „Metamorfoze” şi în 2009).  Nu eşti o necunoscută pentru cititorii de literatură fantastică. Vrei, te rog, să te prezinţi totuşi ?
Nina Horvath: În primul rînd, mulţumesc tuturor, în numele autorilor „mei”, pentru voturi ! Am urmărit desfăşurarea etapelor premiului Vincent şi pe forum, de asemenea, inclusiv anunţarea în direct prin video a nominalizărilor finale. Acum, că am cîştigat, e de fapt, aproape de neimaginat pentru mine! Faptul că pot să fac ceea ce fac din fericire acum, mi se pare formidabil, din păcate în 2009 ne-am plasat pe locul patru. În sfîrşit, a te afla pe primul loc este un sentiment incredibil ! A te imagina pe tine însuţi într-un asemenea moment, mi se pare mereu un pic ciudat. Dar bine, eu scriu de doisprezece ani dar cred că unii oameni n-au citit de fapt ceva scris de mine, ci ceea ce s-a scris despre mine. Am scris în reviste online, am citit în cluburi de SF&F, am comentat pe forumuri (da, persoana cu numele de utilizator „Nina” care comentează despre aproape toate genurile imaginarului în germană, eu sînt), merg de asemenea la cel puţin o convenţie pe an, apoi am publicat în antologiile altora şi au urmat antologiile unde am co-participat în calitate de coordonator, două la număr şi una de care m-am ocupat singură. Îmi place să scriu povestiri care sînt situate undeva între horror şi science fiction.

Elmar Huber : Acum doi ani te-ai ocupat de Lovecraft, acum de Edgar Allan Poe, „naşul” antologiei „Ceasul de umbră”. Cum a apărut conceptul acestui volum ? A fost ideea ta ?
Nina Horvath: Trebuie să recunosc: oricît de ciudat ar suna, nu sînt niciodată persoana care are idei sclipitoare. Sînt doar un tocilar care-şi grădinăreşte proiectele pe internet, pentru că aşa ceva îmi lipseşte în „viaţa reală”. Cînd am lansat proiectul Cthulhu ceilalţi doi co-antologatori au fost invitaţi să mi se alăture. În cazul antologiei „Ceasul de umbră” dedicată universului lui Edgar Allan Poe, editorul m-a întrebat dacă nu vreau să mă alătur şi eu. Aşa cum am spus, n-am fost întrebată din senin, pentru că trebuie să fi făcut destul de multe ca să prezinţi încredere lumii editoriale. Şi, desigur, este nevoie de o lungă perioadă de timp plecînd de la ideea iniţială, urmînd o mulţime de discuţii interne şi multă muncă pînă cînd conceptul devine realitate. Şi asta pentru că a existat un „S-ar putea face !”. Nu e simplu nici să te instalezi în cuibul gata făcut de alţii. Cred că cea mai mare putere a mea constă în faptul că pe de o parte sînt o idealistă şi doresc astfel să sprijin proiecte bune, dar niciodată cu bani, eu nu aş fi niciodată de acord să finanţez cu vreo sumă „concediul de creaţie” al vreunui scriitor !  – dar mai presus de toate cred că sînt pragmatică. Poate multe proiecte pot părea grandioase dar atîta timp cît nu au vreo utilitate sau aplicabilitate, nu valorează nimic. Caut întotdeauna soluţii simple dincolo de teorie. Şi aceastea chiar apar. Nu întotdeauna, dar destul de des.

Elmar Huber : Îţi aminteşti care a fost prima povestire de Poe pe care ai citit-o şi ce impresie ţi-a făcut ?

Nina Horvath : Da, îmi amintesc exact, pentru că mai mereu după şcoală mergeam prin anticariate. Eram unul dintre acei copii care trebuiau să vină întotdeauna direct acasă, dar făceam în aşa fel încît să beneficiez de cîte un sfert de oră. Şi într-o zi am descoperit două cărţi fără coperte într-un coş alături de alte vechituri. Nu ştiu de fapt ce mi-a atras atenţia. Poate că eu nu am găsit cărţile, ci cărţile m-au găsit pe mine ?
Prima povestire citită a fost „Căderea casei Usher”. Vă puteţi imagina, desigur, că la acea vîrstă eram şi mă simţeam destul de izolată  – pentru că am fost întotdeauna destul de retrasă, iar pe de altă parte aproape toţi copiii din cartier erau mai în vîrstă decît mine, dar nu am avut niciodata probleme legate de singurătate… Atmosfera sumbră a lui Poe m-a prins imediat Şi asta a fost de fapt prima mea întîlnire cu horror-ul.

Anterior nu citisem decît poveşti de groază pentru copii, care nu mă fascinaseră în mod special, avînd în vedere intriga destul de standardizată şi nu înţelegeam de loc, de exemplu, de ce atîta tărăboi pentru nişte oase vechi ca să fie îngropate în pămînt sfinţit. Multe dintre acele clişee erau nu numai obositoare ci şi neinteligibile. Poe a fost altceva, era evident vechi, dar era nou pentru mine Şi am iubit întotdeauna cărţile scrise într-un limbaj atît de poetic. Nu suport sintaxele minimaliste şi expresiile grosolane trîntite într-un text doar ca să acopere lipsa de talent şi de imaginaţie.

Elmar Huber: Cum ai procedat în cazul povestirilor selectate pentru „Ceasul de umbră”? Am înţeles că nu a existat un anunţ făcut public.

Nina Horvath: Aşa este, nu a fost. Editorul şi cu mine ne-am gîndit la o formulă în care contribuţiile autorilor editurii  trebuiau să se regăsească împreună cu cele ale unor noi talente. După ce am am citit textele autorilor editurii am considerat că existau deja suficiente materiale şi ar fi fost inutil să se mai caute alte povestiri. Ofertele pentru o antologie nu trebuie lansate de dragul ofertelor în sine sau pentru că e atît de amuzant, ci numai pentru a găsi texte bune. Şi pe cît posibil noi autori pentru proiecte despre care oamenii cu care lucrezi, trebuie să ştie deja. Editura Blitz lansează atît de multe proiecte încît are mare nevoie de scriitori buni – dar nu şi de texte slabe a căror citire şi discutare reprezintă o mare pierdere de timp iar pentru proiectele mai ample opinia mea este că trebuie să te bazezi pe cei care au demonstrat că scriu texte valoroase. Dar mai bine mai tîrziu decît niciodată: la sfîrsitul anului trecut, seria dedicată lui Poe a fost iniţiată prin colecția „Lumea bizară a lui Edgar Allan Poe”.

[nggallery id=79]

Elmar Huber : Volumul doi al colecției „Lumea bizară a lui Edgar Allan Poe” este în lucru. Termenul pe care l-ai fixat pentru predarea textelor a fost 15 aprilie. Cîte texte ţi-au fost trimise ?
Nina Horvath: 499 de intrări valide. Au fost chiar şi mai multe, dar au fost respinse. De exemplu, dacă fişierul respectiv pur şi simplu nu se putea deschide, datorită faptul că unii autori nici măcar nu au citit condiţiile editurii şi au trimis tot felul de formate sau au trimis pur şi simplu „gunoaie” –  sau expedieri de texte după termenul limită. Am parcurs pînă acum 150 de texte. Oricum, citirea atîtor manuscrise ia cu siguranţă mult timp.

Elmar Huber: Cum trebuie să fie un text în maniera lui Poe pentru a îndeplini criteriile de selecţie ale antologiei ?

Nina Horvath: În primul rînd, m-aş referi la cum nu trebuie să fie un text care nu-şi propune dar care distruge starea de spirit la care te-ai aştepta de la o astfel de povestire. Mă refer la anumite expresii nepotrivite şi criteriile de excludere sînt absolute atunci cînd personajele debitează non-stop înjurături sau urinează peste tot sau se complac în practici sexuale ciudate. Desigur, reprezentarea sexualităţii nu este un criteriu de excludere, a se vedea  excelenta povestire „Ceasul de umbră” care a dat titlul antologiei. Există o linie subţire de demarcaţie între o descriere erotică sofisticată care se potriveşte în cadrul intrigii şi unei atmosfere sumbre şi misterioase şi pornografia explicită ca scop în sine.
Marca lui Poe pentru mine este sinonimă cu o istorie sumbră descrisă  cu un tip anume de estetism narativ şi chiar cu un tip de acţiune care utilizează anumite  structuri. Să scrii în maniera lui Poe nu înseamnă să oferi un paragraf incoerent descriind o persoană (indiferent dacă aceasta stă într-o cameră cu „arabescuri” pe perete sau orice alte brizbrizuri pe altundeva ), care nu nu face nimic ci doar „gîndeşte”. Aşa ceva este util doar ca un exerciţiu de scriere, dar nu ca un text pe care un editor l-ar cumpăra de la un autor şi ar putea să-l vîndă unui cititor. Un text trebuie să te cucerească, să te vrăjească şi să te conducă în lumea lui ficţională. Orice altceva ar fi un compromis care nu se poate face iar cititorii mei ar fi păcăliţi.

 

Elmar Huber: Trebuie să remarc contribuția considerabilă a artistului Zdzisław Beksiński, autorul ilustrației copertei procesată ulterior de Mark Stringer. Cum s-a ajuns la această lucrare ?
Nina Horvath: Nu trebuie să mă întrebi pe mine, ci pe editorul Jörg Kaegelmann de la Blitz. Tot ce știu este că a fost foarte scump să achiziționeze din Polonia dreptul de reproducere a ilustrației lui Zdzisław Beksiński. Cu toate acestea, a fost de asemenea ambiția de a obține exact ceea ce trebuia fără nici un compromis. Cînd am primit ilustrația am fost cucerită instantaneu ! Pentru mine partea asta a fost simplă !
Imaginea în sine este sumbră, cu foarte mult negru în fundal. Mi se părea totuși că este riscant s-o folosești pentru coperta antologiei, nu orice lucrare genială reprezintă o soluție miraculoasă pentru coperta unei cărți și aici se părea să fie chiar așa. Mark Stringer a venit cu mai multe propuneri pe care le-am văzut în avans. Soluția ideală a fost aceea a schimbării schemei de culori, a cadrului și a caracterului de literă pentru titlu. Mă simt jenată cînd citesc pe forumuri cît de multe comentarii mă laudă pentru copertă, la care nu am contribuit cu practic nimic. În final, îți dorești cea mai bună carte posibilă ca antologator iar coperta este  o componentă esențială.

 

Elmar Huber: Pentru tine domeniul principal de activitate ar trebui să fie studiul paleontologiei. Cum se împacă facultatea, cu scrisul și activitățile editoriale ?
Nina Horvath: Sincer, nu atît de bine. Lecturile și scrisul în domeniul imaginarului pot foarte ușor să te împotmolească. Alți colegi scriitori m-au susținut spunîndu-mi mereu că pot reuși atunci cînd puneam la îndoială perspectivele vreunui succes. Dar nu pot încerca totul deodată pentru un rezultat incert, trebuie să-mi separ și să-mi prioritizez activitățile în funcție de  importanța lor, sunt pe deplin convinsă, pentru că altfel îmi iau prea mult pentru a finaliza ceva..

Elmar Huber: Colegii tăi și profesorii știu de hobby-ul tău ? Cu ce reacții te-ai întîlnit la universitate ?
Nina Horvath: Unii știu, dar nu toți. Eu nu sînt tipul de  scriitor care-și cară permanent cărțile în plasă și încearcă să le vîndă peste tot. Îmi doresc să existe vînzări ale antologiilor mele, ale volumelor unde sînt prezentă dar în librării, reale sau virtuale. Și din cîte știu niciun cititor care s-a dat de ceasul morții pînă acum că n-a găsit pe Amazon un text de-al meu. Există întotdeauna oportunități.

Odată la un seminar ni s-a cerut să introducem adresele noastre de e-mail și am scris fără să mă gîndesc Ende@ninahorvath.at oferind astfel o trimitere directă la pagina de start a site-ului meu. Și am fost lăudată apoi cum rareori mi s-a întîmplat pentru preocupările mele literare. Dar era vorba de un profesor american aflat în vizită la Universitatea din Viena, pentru că în general austriecii nu vorbesc despre asta și dacă o fac, e doar în secret – decît doar dacă vrei să faci mișto de cineva. Cam așa se reacționează cînd e vorba de asemenea hobby-uri. Practic nu am avut probleme fiind tratată doar ca o curiozitate, ceea ce nu mă deranjează deloc.

Elmar Huber: Îți mulțumesc, Nina, pentru interviu și mult noroc în continuare !
Nina Horvath: Eu trebuie să-ți mulțumesc! De altfel, sper foarte mult că vom fi împreună la Premiile Vincent de anul viitor și vom avea din nou prilejul unei discuții.

 

© Elmar  & Nina Horvath (all rights reserved)

Traducere de Cristian Tamaș

Traducerea și publicarea s-au realizat cu acordul și permisiunea lui Elmar Huber și Ninei Horvath. Le mulțumim.

Interviul a fost postat pe blogul „Vincent Preis, der Horror Award” :

http://vincent-preis.blogspot.ro/2012/05/interview-mit-nina-horvarth.html

Blog: http://www.scifinet.org/scifinetboard/blog/nina/

 

Nina Horvath este o autoare austriacă de science fiction, fantasy și horror, antologator a trei volume de povestiri fantastice și science fiction, absolventă a Facultății de Paleontologie din cadrul Universității Viena.

I s-au decernat premiile DPP (Deutscher Phantastik Preis/Premiul German pentru Literatură Fantastică), categoria cea mai bună povestire („Orga de parfumuri”) și Vincent (dedicat horror-ului de limbă germană) pentru coordonarea antologiei „Ceasul de umbră”. Povestirile Ninei Horvath au fost publicate în antologii, reviste și fanzine de limbă germană. Antologia „Ceasul de umbră” pe care a coordonat-o a fost publicată în colecția „Lumea bizară a lui Edgar Allan Poe” la editura Blitz.
Antologii :

Ceasul de umbră (Die Schattenuhr), antologator, editura BLITZ, 2011

Metamorfoze – Pe urmele lui H.P. Lovecraft” (Metamorphosen – Auf den Spuren H.P.Lovecrafts), co-antologator împreună cu Manuela Bianchi și Sabrina Eberl, editura Torsten Low, 2010

Țestoasa lui Darwin” (Darwins Schildkröte), co-antologator împreună cu Timo Bader și Bernhard Weißbecker, editura Fabylon, 2008

Povestiri :

Memorie furată” (Gestohlene Erinnerung), în culegerea de povestiri „Hunger”, editura BLITZ, în curs de apariție în noiembrie/decembrie 2012

Hedge euro” (Der Heckeeuro), în culegerea de povestiri „Neues aus Anderwelt – Hölle” (Știri din altă lume – Iadul), în curs de apariție, 2012

Copilul duminicii” (Das Sonntagskind), în culegerea de povestiri „Diebe, Drachen und Dämonen” (Hoți, Dragoni și Demoni), în curs de apariție, 2012

Pe fiecare navă care pufăie și navighează…” (Auf jedem Schiff, das dampft und segelt…), în culegerea de povestiri „Uriel”, editura  p.machinery, 2012

Orga de parfumuri” (Die Duftorgel),  în culegerea de povestiri „Prototypen” (Prototipuri), editura Begedia, 2011 ; Premiul DPP 2012 pentru cea mai bună povestire

Lumea insectelor” (Welt der Insekten), în culegerea de povestiri „Neues aus Anderwelt – Klassische Science-Fiction” (Știri din altă lume – Science fiction clasic), 2011

Păpușarul invizibil” (Der unsichtbare Marionettenspieler), în culegerea de povestiri „Paradoxon”, editura Sarturia, 2011

Nekropolis”, în culegerea de povestiri „Frauen! – Starke Erzählungen über das starke Geschlecht (Femei ! – Povești tari despre sexul tare), editura Septime, 2010

Nouă eră glaciară” (Die neue Eiszeit), în culegerea de povestiri „Von Feuer und Dampf” (Despre foc și abur”), editura Arcanum, 2010

Spada vieții și forța morții” (Das Schwert des Lebens und die Macht des Todes), în culegerea de povestiri „Saga spadelor dragonilor” (Die Saga der Drachenschwerter), editura Wunderwald, 2010

Libertate pentru picăturile de apă” (Freiheit den Wassertropfen!), în culegerea de povestiri „Neues aus Anderwelt – Wasserwesen” (Știri din altă lume – creaturi acvatice), 2010

Un pic de apocalipsă” (Ein bisschen Weltuntergang), în culegerea de povestiri „Im Urknall war es still”, editura Sarturia, 2010

Drag cămin, paralel” (Trautes Heim, parallel), în culegerea de povestiri „Boa Esperança” (Buna speranță), editura p.machinery, 2010

Zombii pentru o zi” (Zombies für einen Tag), în culegerea de povestiri „Metamorphosen – Auf den Spuren H.P. Lovecrafts” (Metamorphosis – On the Traces of H.P. Lovecraft), Verlag Torsten Low, ISBN 978-3-940036-03-2          2009

Forțele întunericului” (Die dunklen Mächte), în culegerea de povestiri „Geschichten einen Krieges (Povestiri ale unui război), editura VPH, 2008

Principiul domului de sticlă” (Das Glaskuppelprinzip), în culegerea de povestiri „Das Glaskuppelprinzip”, editura Sarturia, 2008

Țestoasa lui Darwin” (Darwins Schildkröte), în culegerea de povestiri        „Darwins Schildkröte, editura Fabylon, 2008

Ochiul viitorului” (Zukunftsauge), în culegerea de povestiri „Disturbania”, editura Atlantis, 2008

Sub fațadă” („Hinter der Fassade”), în culegerea de povestiri „Die Null Matrix (Matricea zero), editura Sarturia,

Sufletul spart” (Die geteilte Seele), în culegerea de povestiri „Die Formel des Lebens (Formula vieții), editura Wurdack,  2007

Teoria cosmozoană” (Die Kosmozoentheorie), în culegerea de povestiri „Welt der Geschichten  5” (Lumea povestirilor 5), editura Hary Production, 2007

Spirala” (Die Spirale), în culegerea de povestiri        „Der Engel, der auf meiner Schulter saß (Îngerul stătu pe umărul meu), editura Richmond, 2007 ; și în culegerea de povestiri „Überschuss” (Surplus), editura Wurdack, Nittendorf, 2005

Alegoria morții” (Die Allegorie des Todes), în culegerea de povestiri „Angst II” (Frică II),  editura Hary Production, 2007

Proscrisul” (Vogelfrei), în revistele „Xun 13”, 2006 ; Fantasia 202/203, 2006

Visul Universului” (Vom Universum geträumt), în revista „Kurzgeschichten” 4/06 (Povestiri 4/06), 2006

Mayliss”, „Fantastisches Österreich (Austria fantastică), Web-Site, 2005

Moartea unei păpuși” (Tod einer Puppe), în culegerea de povestiri „Golem und Goethe”, editura Wurdack, 2005

Lucrul din peșteră” (Das Ding in der Höhle), „Wildes Land (Tărîmuri sălbatice), Web-Site, 2005

„Oxymoron”, în revista „Kurzgeschichten” 5/05 (Povestiri 5/05), Lichtenau, 2005 și în „Künstliche Intelligenzen – Maschinengeburten” (Inteligențe artificiale – nașterile mașinii), Zeitspur, 2004

Întuneric luminos, lumină întunecată” (Hell dunkel, dunkel hell), „Schattenseiten” Web-Site,         2004

Valoarea unui moment” (Der Wert des Augenblicks), Thunderyear, 2002

2103 vizualizari

Lasă un comentariu

Vă rugăm să comentați la subiect și să nu îi jigniți pe ceilalți interlocutori. În caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Vă mulțumim. Pentru comentarii ce nu sunt legate de articolul de mai sus, folosiți pagina de Contact.