REVISTA NAUTILUS / Interviuri / Pegră barocă. Un interviu cu Lucius Shepard (1943-2014)

Pegră barocă. Un interviu cu Lucius Shepard (1943-2014)

Nick Gevers • 21:59 - 01.04.2014 • 

Lucius ShepardPartea a IV-a

Nick Gevers : Desigur, ai scris şi valoroase texte ce ar putea fi plasate în afara domeniului propriu-zis al imaginarului (povestiri bogate însă în imagerie fantastică), unele dintre acestea au fost publicate în revista Playboy. Consideri scrierea ficţiunii „realiste”, un alt fel de experienţă ? Şi am dreptate în a afirma că ai pe masa ta de lucru romane şi nuvele mainstream ?

Lucius Shepard : Da, cel puţin un roman mainstream de Lucius Shepard, va fi publicat în curând, e vorba de un thriller intitulat „A Startled Outcry”, care se ocupă de moartea unei femei frumoase şi cu diverse alte întrebări privind identitatea personală. Şi mai am în lucru un scurt roman mai mult sau mai puţin mainstream, „Valentine”, care va fi publicat anul viitor. Cele mai multe dintre lucrurile pe care intenţionez să le scriu se încadrează în categoriile ficţiunii generale sau ale celei detectiviste. Nu cred că domeniul science fiction-ului şi fantasy-ului va fi deosebit de complezent cu un scriitor având tendinţele mele ficţionale. Nişa SF&F reprezintă aproximativ 7 % din totalul cărţilor vândute  pe piaţa editorială americană, şi bănuiesc că cele mai multe dintre acestea sunt părţi ale unor serii şi cărţi pe care eu nu m-aş obosi să le citesc darămite să le cumpăr. Ideea unui science fiction literar a fost cu multă încîntare aruncată deoparte de submediocri condeieri şi scribi obsedaţi de iluzia „traiului de pe urma scrisului comercial”, chiar dacă cele mai formidabile figuri ale SF-ului, oameni ca Wells şi Orwell, au fost scriitori în primul rând de literatură.Ca o consecinţă, dacă aş dori să fiu citit de orice fel de public, cred că ar fi mai potrivit să-mi mut prăvălia narativă în altă parte. Îmi place să scriu texte de „gen”, dar opinia mea este că temele science fiction şi fantasy sunt dificil de menţinut la dimensiunile unui roman – în parte pentru că am probleme cu suspendarea propriei mele neîncrederi atât de mult timp. Ficţiunea generalistă, mainstream-ul dacă vreţi, îmi oferă posibilitatea de a conferi intrigii un loc mai puţin dominant în cadrul poveştii şi-mi permit să mă concentrez mai mult asupra personajelor. În opinia mea , cele mai bune texte pe care le-am scris au fost unele neîncadrabile implicit SF-ului. Mă simt mult mai confortabil când am de a face cu nişte mici momente care configurează o poveste şi atât decât atunci când îmi propun să mă ocup de „viziunile măreţe” şi de partea expozitivă cerute de fantasy şi de science-fiction.

Apoi, de asemenea, scrierea unui lung roman de science fiction sau fantasy implică o groază de joacă de tipul „ce-ar fi dacă” şi aşa ceva nu-mi prea place. Extrapolarea tendinţelor ştiinţifice şi/sau sociologice nu e ceva ce mă interesează în mod regulat. Pentru un timp am cochetat cu ideea de a scrie un roman de istorie alternativă, dar atunci când m-am hotărât să-l încep, mi-am dat seamă că nu sunt deloc interesat de istoriile alternative.

Propria noastră istorie este suficient de deprimantă şi, în plus, m-am gândit la ce valoare ar putea avea o astfel de carte – iar gândul că aşa ceva ar putea să ilumineze istoria reală mi se pare ridicol. Deşi admir foarte mult munca lui Keith Roberts în privinţa ucroniilor, eu apreciez scriitura lui, nu neapărat „invenţiile”  şi decorul. Presupun că cei care scriu ucronii pot răspunde la întrebări de felul „ce-ar fi dacă” spre propria lor satisfacţie, dar eu nu pot face acest lucru. Ideile sunt prea puţin fascinante pentru mine. Sunt interesat de ele numai în măsura în care sunt încorporate în oameni şi în trăitul vieţilor lor. Cred că îmi dau adevărata măsură atunci când scriu depre adevăruri emotionale şi stau dracului departe de tot ceea ce se pretinde a fi inteligent.

[Adendă: Lucius Shepard are multe cărţi în lucru, de exemplu romanul „Colonel Rutherford’s Colt” (la Subterranean Press)  şi aşa cum îmi scrie :

„ Culegerea de povestiri “Two Trains Running” (dedicate vieţilor vagabonzilor), va fi publicată la editura Golden Gryphon, „Louisiana Breakdown , o nuvelă lungă, tot la aceeaşi editură. Am o nuveletă pentru Sci Fiction-ul lui Ellen Datlow, text intitulat „Emerald Street Expansion”. O nuvelă, „Limbo”, pentru o antologie de poveşti cu fantome, tot a lui Ellen Datlow. Sunt pe punctul să „slobozesc” mai multe texte. „Iron Shore” (o culegere de trei nuvele) va fi gata la un moment dat  pentru „Four Walls Eight Windows” poate la începutul anului viitor. În cadrul procesului de finalizare,  „Grand Tour” s-a dovedit a fi mai mult problematic decât am crezut”] .

Sfârşit.

© Nick Gevers & Lucius Shepard

Titlul original: „Lowlife Baroque. An Interview with Lucius Shepard by Nick Gevers”

Traducere de Cristian Tamaş

Traducerea şi publicarea în Revista SRSFF s-au făcut cu acordul domnilor Nick Gevers şi Lucius Shepard. Le mulţumim.

Pegră barocă. Un interviu cu Lucius Shepard (p.I)  de Nick Gevers

http://revistanautilus.ro/interviuri/pegra-baroca-un-interviu-cu-lucius-shepard/

Pegră barocă. Un interviu cu Lucius Shepard (p.a II-a)  de Nick Gevers

http://revistanautilus.ro/interviuri/pegra-baroca-un-interviu-cu-lucius-shepard-ii/

Pegră barocă. Un interviu cu Lucius Shepard (p.a III-a)  de Nick Gevers

http://revistanautilus.ro/articole/pegra-baroca-un-interviu-cu-lucius-shepard-iii/

La editura Nemira au fost traduse volumele lui Lucius Shepard,  „Vânătorul de jaguari” (The Jaguar Hunter, traducere de Laura Bocancios, 2008 ) şi „Sfârşitul Pământului” (The End of The Earth, traducere de Silviu Genescu,  2010).

Lucius Shepard s-a născut în 1947 în Lynchburg, statul Virginia, S.U.A. și a crescut în Florida, S.U.A. La doar cincisprezece ani a fugit în Irlanda la bordul unui cargobot. Lucius Shepard a petrecut mai mulţi ani în Europa, Africa de Nord şi Asia, lucrînd într-o fabrică de ţigări în Germania, în bazarul Khan al Khalili din Cairo sau ca bodyguard în Malaga.

Revenit în Statele Unite, Shepard a fost student la Universitatea Carolina de Nord, unde timp de un semestru a fost coeditorul publicaţiei Carolina Quarterly. S-a alăturat apoi unei formaţii de muzică şi şi-a petrecut în mare parte anii 1970 cântând rock’n’roll. A avut slujbe din cele mai diferite, de la paznic de noapte la o centrală nucleară, până la predatul limbii spaniole.

În 1980 a participat la Clarion Writers’ Workshop de la Universitatea Michigan şi şi-a început cariera de scriitor. Lucius Shepard a debutat în 1983 cu o povestire pentru ca un an mai târziu să îşi publice primul său roman („Green Eyes”). În timpul unei prelungite călătorii în America Centrală, între 1981–1982, a fost corespondent de război în El Salvador.

Povestirea sa, „Salvador” publicată în aprilie 1984 în Fantasy&Science Fiction a obţinut în 1985 „Locus Poll Award for Best Short Story”, premiul „ SF Chronicle Award for Short Story” şi a fost nominalizată la Premiile Hugo şi Nebula. Textele sale au fost publicate în multe reviste de circulaţie internaţională, iar în 1985 a câştigat Premiul John W. Campbell, „Cel mai bun tânăr scriitor”.

Volumul de povestiri „The Jaguar Hunter” (Vânătorul de jaguari) i-a adus distincţiile World Fantasy Award şi Locus în 1988, iar povestirea „R&R” (1986) a fost recompensată cu premiile Locus, Nebula şi SF Chronicle în 1987 şi a fost extinsă în cadrul romanului „Life During Wartime”, Premiul Kurd-Laßwitz, 1990. Culegerea de povestiri „The Ends of the Earth” a obţinut Premiul World Fantasy în 1992. De asemenea, nuvela „Radiant Green Star”, adăugată ulterior volumului „The Jaguar Hunter”, a câştigat Premiul Locus în 2001. Nuvela „Barnacle Bill the Spacer” a câştigat Premiul Hugo în 1993 iar nuvelei sale „Vacancy” i s-a decernat Premiul Shirley Jackson Award în 2008. Lucius Shepard s-a stabilit în Portland, Oregon, S.U.A. A încetat din viaţă, marţi 18 martie 2014. Odihnească-se în pace.

776 vizualizari

Lasă un comentariu

Vă rugăm să comentați la subiect și să nu îi jigniți pe ceilalți interlocutori. În caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Vă mulțumim. Pentru comentarii ce nu sunt legate de articolul de mai sus, folosiți pagina de Contact.