REVISTA NAUTILUS / Interviuri / Interviu cu Ursula K.Le Guin (IV)

Interviu cu Ursula K.Le Guin (IV)

Nick Gevers • 17:47 - 02.08.2014 • 

Povestirile din seria Planetei O – Mountain Ways şi Unchosen Love – au acţiunea (precum Another Story), într-o societate divizată și care practică un greoi sistem marital. Ar putea fi practic un astfel de ménage à quatre ? Sau este acest sistem („sedoretu”, cvartet), un experiment teoretic, un construct satiric şi/sau parodic ?

Ei bine, când am scris povestirile, m-am gândit la sedoretu ca la un experiment mental – un instrument extrem de plăcut pentru a explora relațiile și emoțiile umane. Nu l-am considerat ca pe ceva satiric. Suntem cu toţii atât de pricepuţi în a ne face viața cât mai dificilă, nu în ultimul rând prin inventarea unor obiceiuri aproape imposibile. Căsătoria monogam-heterosexuală pe toată durata vieții este un foarte potrivit exemplu de stranie instituție de care nici nu mai e nevoie să faci mişto. Dar, desigur, dacă transformi căsătoria în ceva şi mai complicat decât este, implicând patru persoane în loc de două, chestia devine și mai interesantă. Cel puțin pentru mine. Dar eu am obiceiul să consider că toate greoaiele năravuri culturale și obiceiuri populare ca fiind interesante. Pentru că sunt o fată de antropolog, nu ? Mă întrebi dacă sedoretu ar fi practic. Nu știu. Este practic mariajul monogam-heterosexual ? Nu știu. Soțul meu și cu mine îl practicăm de patruzeci și opt ani, dar s-ar putea să fie vorba doar de ceva noroc și de un pic de obişnuinţă.

Este The Birthday of the World, o repovestire a cuceririi spaniole a Peru-ului ? Face parte acest text din ciclul Hainish?

Anumite aspecte ale ficţionalei mele societăți au fost împrumutate de la imperiul incaş, și abruptul şi integralul colaps social inventat de mine seamănă cu ceea ce s-a întâmplat cu imperiul incaş atunci când au venit spaniolii, dar nu mi-am propus să fie în nici un fel un comentariu asupra acelei societăţii și acelui eveniment. Cred că în parte este o meditație asupra fragilității demne de remarcat a născocirilor noastre culturale. C-ar putea fi sau nu o povestire din seria Ekumen, sincer, nu știu. Ar putea fi.

Care sunt pentru dumneavoastră, cei mai buni autori contemporani de SF – atât printre autoarele feministe cât și în general?

În primul rând ar trebui să listez colegele feministe și apoi … pe ne-colegii anti-feminişti? Haide, Nick, hai să ne lăsăm de cioace. Dacă feminismul este concepţia conform căreia diferențele dintre sexe, dincolo de acelea strict fiziologice, reprezintă un subiect interesant de studiu dar diferențele nu au fost determinate, și deci nu sunt o bază solidă pentru societate în a încuraja sau interzice o înclinație sau activitate – deşi eu cred că sunt – atunci probabil că nu citesc niciun autor SF nefeminist. Nu-i așa? Oricum, urăsc să încerc să răspund la felul ăsta de întrebări, pentru că întotdeauna am tendinţa să nu-i menţionez pe oamenii pe care vroiam să-i menționez, și apoi mă condamn pentru asta. Permite-mi să mă eschivez de la întrebarea asta, OK?

Aţi scris fascinante portrete sociologice descriind fascinante schimbări ale planurilor existenţei (ciclul Interplanary). Le veţi aduna într-un volum posibil intitulat Changing Planes ? Ce alte proiecte se află la orizont?

Mulțumesc de întrebare, și de considerarea acelor povești ale mele ca fiind fascinante. Mi-a fost teamă că unii le-ar putea considera enervante. Textele respective exemplifică cu siguranță lipsa mea de respect pentru intrigă. Poate că ele vor nedumeri pe unii dintre criticii mei care-mi tratează efortul creator ca și cum ar avea toate posibilitățile comice ale unui lingou de plumb. Oricum, manuscrisul este în mâinile agenților, editorilor, redactorilor, parcelor, furiilor, etc. Sper că va exista o carte numită Changing Planes.

Dar schimbarea planurilor existenţei nu mai este ceea a fost înainte de 11 septembrie?

În momentul de față lucrez din greu pentru a finaliza o traducere din opera poetei chiliene Gabriela Mistral. După aceea, quien sabe?

Va urma.

Copyright © Nick Gevers

Traducere de Cristian Tamaş.

Titlul original: „Driven By A Different Chauffeur: An Interview With Ursula K. Le Guin by Nick Gevers”.

Traducerea şi publicarea s-au făcut cu acordul domnului Nick Gevers şi doamnei Ursula K.Le Guin. Le mulţumim.

Interviu cu Ursula K. Le Guin – Nick Gevers (partea I) :

http://revistanautilus.ro/interviuri/interviu-cu-ursula-k-le-guin-de-nick-gevers/

Interviu cu Ursula K. Le Guin – Nick Gevers (partea a II-a) :

http://revistanautilus.ro/interviuri/interviu-cu-ursula-k-le-guin-de-nick-gevers-ii/

Interviu cu Ursula K. Le Guin – Nick Gevers (partea a III-a) :

http://revistanautilus.ro/interviuri/interviu-cu-ursula-k-le-guin/

Nick Gevers (născut în Oxford, Marea Britanie), critic, editor și antologator de SF ; textele sale au fost publicate în Interzone, Locus, Scifi.com, SF Site, The New York Review of Science Fiction, Nova Express, The Washington Post Book World. Doctorat în science fiction. A scris recenzii pentru revista Locus între 2001-2008 , și este editor la PS Publishing, Marea Britanie ; publică de asemenea, revista trimestrială Postscripts.

Nick Gevers a fost co-editor împreună cu Keith Brooke al antologiilor SF „Infinity Plus One” (2001) și „Infinity Plus Two” (2003) iar în august 2007 a ​​lansat Infinity Plus cu ajutorul editurii Solaris Books. Prima sa antologie, „Extraordinary Engines” a fost publicată de către Solaris Books în octombrie 2008 și cea de a doua, „Other Earths” (în colaborare cu Jay Lake) a fost publicată de DAW Books în primăvara anului 2009. Au urmat antologiile „Is Anybody Out There ?” (DAW, iunie 2010, în colaborare cu Marty Halpern), „The Company He Keeps” (PS Publishing, 2010, în colaborare cu Peter Crowther) și „Ghosts by Gaslight” (Harper Colline Eos, 2011, în colaborare cu Jack Dann).

Nick Gevers a făcut parte din juriul Premiului Sidewise for Alternate History între 2004 și 2008.

944 vizualizari

Lasă un comentariu

Vă rugăm să comentați la subiect și să nu îi jigniți pe ceilalți interlocutori. În caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Vă mulțumim. Pentru comentarii ce nu sunt legate de articolul de mai sus, folosiți pagina de Contact.