Trauma

Alexandru D • 21:53 - 01.04.2014 • 

Despre arta introspecției

Dacă m-aș strădui puțin, aș putea să inventez păreri și idei despre introspecție (ca o artă) și practicarea acesteia, dar având în vedere că nu sunt ce s-ar numi un practicant frecvent al acestui sport, nu am să discut ceva ce nu cunosc îndeajuns de bine, deși post-modernismul îmi permite asta.

Fiind ființe raționale, capabile de gândire și judecată, nu ne putem abține (cei care suntem capabili măcar) să ne aruncăm în diverse gânduri sau poate transe de gândire despre absolut orice oricât de nefolositor ar fi, întreținând în acest periplu imaginar diverse idei și posibilități, încercând poate să prezicem viitorul sau să găsim soluția la o problemă dificilă precum 2+2 sau așa ceva.

Deci, avem din nou de a face cu un joc pretențios, dar nu la fel de pretențios ca mine, altfel nu îl băga nimeni în seamă.

On the Road

Povestea Traumei nu este una complexă, dar poate dificilă, care discută accidentul rutier suferit de o domnișoară care vrea să devină avocat. Pe patul de spital, discută cu doctori și are introspecții și vise care îi reflectă viața până în acel moment.

Aceasta este redată prin filme scurte live-action care reflectă fiecare träumen (vis) în parte, care se rezumă la discuții cu un oarecare doctor și prin narațiunea personajului care descrie scopul și acțiunile utilizatorului. Prin urmare, niciun moment plictisitor.

Need for Speed

Trauma are loc într-un spațiu aparent oniric, intern accesibil prin pauzele de somn (comă) ale personajului principal, spațiu care reflectă anumite evenimente din viața ei, care pe cât de banală se arată, pe atât interesantă este, tocmai pentru că este una obișnuită, normală, cu întâmplări și aspirații normale, tipice pentru practic orice om. În acest fel ne este ușor să rezonăm cu acesta, având în vedere că nu avem de a face cu un om, să zicem ”aparte”, cu poziție sus-pusă în societate sau un fel de ninja posedat, vreun vânător de vampiri sau avocați hiperactivi.

Fiind un adventure (un fel de), Trauma se joacă folosind mouse-ul așa cum a intenționat Ron Gilbert în timp ce reinventa genul adventure pe când era mic și LucasArts era încă relevant, dar abordarea este diferită prin prezentare.

Deși point & click, Trauma folosește pe lângă acest sistem tradițional pentru vizualizare și deplasare, o mecanică de gesturi care-mi lasă impresia că este ceva asemănător cu sau ceva care ar putea fi folosit ca motion-control, opțiune prezentă la consolele din ultima și actuala generație. Gesticularea (din lipsa unui termen mai bun) este folosită ca metodă de deplasare și pentru rezolvarea puzzle-urilor din fiecare zonă. Acestea sunt 4 (patru) la număr și fiecare zonă în parte conține patru (4) finaluri, unul principal, și trei alternative. Împrăștiate, se vor găsi poze în format polaroid care descriu scene din viața personajului, indicii sau instrucțiuni pentru mecanica de gesticulare pe care aș numi-o de desen, denumire parcă mai potrivită având în vedere că simbolurile pentru deplasare sau rezolvarea puzzle-urilor (puține de altfel) trebuiesc desenate. Având în vedere că jocul este disponibil și pe iPad, îmi imaginez că această mecanică este altfel apreciată și valorificată.

Abordarea este totuși inedită dar din 2011 până acum, nu cred că s-a mai făcut nimic de genul ăsta. Poate într-o altă zi.

Obiectivele sunt relativ simple atât prin cerințe cât și prin execuție și nu durează mult parcurgerea unei zone și este necesar soluționarea unui singur puzzle care oferă ori finalul principal sau unul alternativ. Nu sunt sigur de ce o asemenea logică de design, dar pare că jocul nu vrea să ăl forțeze musai pe utilizator cu obiective obligatorii. Este unul principal, motivul pentru care ne aflăm acolo, dar ni se permite să explorăm și să învățăm jocul într-un ritm propriu fără presiuni sau constrângeri. Este făcut să fie complex dar nu complicat, Trauma fiind o experiență care se trăiește, nu se joacă pur și simplu.

Cuvinte mari pentru un simplu joc, dar orice stimă și considerație pentru Trauma este bine meritată.

Forever on goes the road

Trauma este un joc Flash, fapt care nu este (foarte) rău în sine, dar sunt niște probleme la salvarea progresului, adică nu este salvat, problemă pe care am avut-o eu și atâția alții în cazul lui Machinarium. Sunt sigur că există o modalitate de a preveni aceste pierderi dar, având în vedere natura non-liniară a jocului și durata scurtă, nu consider că are rost. Chiar și așa jocul este mai mult decât plăcut, invitând cu fiecare sesiune o călătorie de redescoperire a unui sine cu care ne putem identifica ușor. Banalul are propria lui frumusețe, neînțeleasă, dar acceptată.

Mi-am făcut un obicei, aparent nesănătos din pretenții pentru artă virtuală în ceea ce privește discutarea și aprecierea lor, obicei de care nu o să mă dezvăț foarte curând.

Lista este aproape nesfârșită, peisajul virtual va fi populat până la refuz cu jocuri artistice, profunde și pretențioase. E vorba de un experiment inconștient care se desfășoară de foarte mult timp dar, am fost prea ocupați cu alte lucruri nefolositoare ca să realizăm acest lucru, iar acum, este prea târziu. Experimentul avansează într-un mod constant, fiecare eșec sau reușită, ajută la evoluția sau mai bine zis, renașterea acestui spirit artistic de care am reușit să uităm cu trecerea anilor.

Declinul artei duce la declinul civilizației. Mitocan și arogant cum sunt (multe calități într-o propoziție), aș putea să afirm că jocurile astea pretențioase și artistice vor încetini decăderea civilizației sau poate o vor opri cu totul. Tocmai am spus-o, și parcă sunt mândru de mine însumi. Cineva trebuie să fie. Mitocănia și aroganța au un scop de neînțeles în univers și poate că eu sunt unul din mesagerii lor. Cel mai probabil că nu va fi așa, dar îmi permit să întrețin această posibilitate.

Joc prezentat: Trauma

Tip joc: adventure; point & click

Dată lansare: 8 August 2011

Scor metacritic: 62/100

Producător: Krystian Majewski

Distribuitor: Krystian Majewski

Jocul poate fi achiziționat prin rețeaua de distribuție digitală Steam, de pe site-ul producătorului sau pe App Store pentru varianta de iPad

Disponibil pentru: PC, Mac, iPad

Cerințe sistem (pentru Windows):

OS: XP/Vista/7

Procesor: Dual Core la 2.0 GHz

Memorie: 2 GB Ram

DirectX(R): 5.0

Spațiu hard disk: 200 MB

1308 vizualizari

Lasă un comentariu

Vă rugăm să comentați la subiect și să nu îi jigniți pe ceilalți interlocutori. În caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Vă mulțumim. Pentru comentarii ce nu sunt legate de articolul de mai sus, folosiți pagina de Contact.