REVISTA NAUTILUS / Gameplay / The Stanley Parable

The Stanley Parable

Alexandru D • 22:18 - 01.07.2014 • 

01

Cum să fi corporatistul ideal sau nu

PARÁBOLĂ2, parabole, s. f. Povestire alegorică cu un cuprins religios sau moral; pildă; p. ext. exprimare alegorică, afirmație care cuprinde un anumit tâlc; fabulă, alegorie. — Din fr. parabole, lat. parabola.

Sursa: DEX ’09 (2009)

Who the beep is Stanley?

Stanley (număr matricol 427) este un angajat fără minte sau personalitate, într-o companie, numită simplu The Company, care face… nu știu ce face și nu asta contează. Dacă la un moment dat în timp a contat pentru cineva, oricine, chiar și pentru creatorii jocului, a fost poate, din greșeală și au renunțat la acest aspect. Muncă voluntară.

Stanley Kubrick, ca un George Jetson bun ce e, apasă cât e ziua de lungă, taste pe o tastatură, așa cum îi spune monitorul calculatorului. Care taste trebuiesc apăsate și pentru cât timp, asta fiind, se pare, singura lui ocupație în această corporație orwelliană, al cărei scop este să controleze și atât. Sau asta pare că vrea să facă această corporație.

Plictisitor de altfel, dar aici avem un înțeles ascuns sau chiar mai multe. Să nu uităm că este vorba despre o parabolă al cărei scop este să reflecte condiția umană.

Stanley se trezește într-o zi că este singur în clădire, asta după ce constată că nu vin directive din partea monitorului. Pornește astfel să exploreze mediul, încercând să afle ce s-a întâmplat cu ceilalți angajați.

Mai mult de atât nu știm despre Stanley și poate că nici nu este nevoie să știm mai mult, având în vedere că personajul este lipsit sau aparent lipsit de personalitate și acest gol poate fi umplut cu personalitatea jucătorului care este sau nu este Stanley.

Plictisitor poate părea și jocul, și chiar este, dacă nu ai mindset-ul necesar pentru o asemenea experiență care necesită timp, răbdare și înțelegere din partea jucătorului capabil să aprecieze o narativă bine scrisă și redată cu oareșice stil.

The spoon is a lie!

Pe partea de gameplay, Hiperbola lui Stan Laurel, este simplu, fiind axat în principal pe explorare, deși această explorare este ghidată de un narator omniscient care comentează fiecare mișcare și decizie efectuată de Stanley. Acest narator, ia în considerare, răzvrătirea jucătorului pe care continuă să o comenteze într-un ton când mustrător când calm, amenințându-l sau rugându-se de Stanley, dar adesea va ajunge să ofere indicații noi, deci devierea de la un drum prestabilit este tolerată în anumiți parametri dar netolerată în alte circumstanțe. Personajul poate reveni pe drumul inițial sau poate parcurge altul. Poate să trăiască sau poate să moară. Dacă naratorului nu îi convine, poate să restarteze jocul, inițiind astfel un tip de final, de care nu sunt convins dacă există, deși o dovadă pentru acesta este prezentată atât jucătorului cât și naratorului.

Finalul este și el o iluzie, confirmată de ecranul de încărcare/loading, care ne spune că THE END IS NEVER, pentru că așa este. Orice final căpătăm, orice alegere am face, jocul reîncepe asemeni jocurilor din vechime, care, după ce erau învinse, reîncărcau primul nivel, dar creștea dificultatea. Nu este așa în cazul lui Stanley, jocul pur și simplu nu se termină și poate că nu trebuie să se termine.

Parabola lui Stan Lee, este genul de artă interactivă care oferă iluzia alegerii și face liberul arbitru să pară un fel de glumă sinistră spre amuzamentul unei zeități nevăzute, ascunsă undeva în stelele întunecate, glumă care are, sunt sigur, un rost, dar acesta depășește înțelegerea umană. Suntem poate incapabili să raportăm o asemenea divinitate la logica și rațiunea umană, deși, dacă am fi puși în fața acestei Providențe, ne-am regăsi în reflecție și nu știu cine ar fi mai dezgustat.

Finalurile, victoriile sau înfrângerile pe care le trăiește Stanley, câte oare sunt la număr? Am găsit o parte din ele, dar nu cred că pe toate și nu am de gând să le găsesc pe toate, oricâte ar fi ele, chiar dacă m-ar ajuta să înțeleg mai bine jocul, dar nu am timpul pentru asta. Într-o altă zi, promit. Poate atunci am să joc și modificarea Half-Life 2, prima încarnare a Parabolei.

The end is never

Jocul poate fi terminat sau nu. Jocul poate fi învins sau nu. Jocul poate fi explorat sau nu. Jocul poate fi jucat sau nu. Jocul există sau nu. Stanley există cu adevărat sau nu. Jucătorul își asumă rolul lui Stanley sau nu. Jucătorul există sau nu.

Multe posibilități cu multe ramificații spre mai multe realități, verosimile sau false. Oricare posibilitate este validă și poate fi considerată adevărată.

Totul este real, nimic nu este permis, dar regulile sunt făcute pentru a fi încălcate, indiferent de cine face regulile, cine le impune și cine ar trebui să le respecte. Stanley poate să respecte regulile și indicațiile care i se oferă și astfel poate ieși câștigător, dar nu acționează neapărat din proprie voință. Când acționează conform propriei voințe, rezultatele variază, satisfacția nu este garantată, iar banii nu sunt restituiți.

 

În încheiere vă las cu acest citat de Arthur Schopenhauer, citat luat la nimereală de pe net și care, consider eu, reflectă jocul discutat și face să par deștept: ”Omul poate înfăptui după cum voiește, dar nu poate voi ceea ce voiește.

Ce zici Stanley, așa e?

 

Joc prezentat: The Stanley Parable

Producător: Galatic Cafe

Distribuitor: Galactic Cafe

An lansare: 2013

Scor metacritic: 88/100

Jocul este disponibil prin serviciul de distribuție digitală Steam, pentru PC și Mac.

Modificarea Half-Life 2 este disponibilă pe site-ul moddb.com

Wiki: The Stanley Parable Wiki

Cerințe minime:

Sistem operare: Windows XP/Vista/7/8

Procesor: 3.0 GHz P4, Dual Core 2.0 (sau mai bun) sau AMD64X2 (sau mai bun)

Memorie: 2 GB RAM

Grafică: 128 MB sau mai bun; DirectX 9; Pixel Shader 2.0b (ATI Radeon X800 sau mai bun / NVIDIA GeForce 7600 sau mai bun / Intel HD Graphics 2000 sau mai bun – plăcile Express nu sunt suportate).

Hard Disk: 3 GB

Sunet: DirectX 9.0c compatibil

7933 vizualizari

Lasă un comentariu

Vă rugăm să comentați la subiect și să nu îi jigniți pe ceilalți interlocutori. În caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Vă mulțumim. Pentru comentarii ce nu sunt legate de articolul de mai sus, folosiți pagina de Contact.