REVISTA NAUTILUS / Gameplay / Hydrophobia: Prophecy

Hydrophobia: Prophecy

Alexandru D • 10:09 - 05.09.2011 • 

The power of population is so superior to the power of the earth to produce subsistence for man, that premature death must in some shape or other visit the human race. The vices of mankind are active and able ministers of depopulation. They are the precursors in the great army of destruction, and often finish the dreadful work themselves. But should they fail in this war of extermination, sickly seasons, epidemics, pestilence, and plague advance in terrific array, and sweep off their thousands and tens of thousands. Should success be still incomplete, gigantic inevitable famine stalks in the rear, and with one mighty blow levels the population with the food of the world.

—Malthus T.R. 1798. An essay on the principle of population. Chapter VII, p61

Thomas Malthus Reloaded

La o primă vedere nu este evidentă  legătura dintre Thomas Malthus, econom politic și demograf englez [1766-1834] și frica de apă, mai ales că Malthus nu a suferit de o asemenea fobie (cel puţin aşa cred). În orice caz developer-ul Dark Energy Digital au pus laolaltă frica de apă și teoriile malthusiene despre creșterea și descreșterea populației și așa a apărut Hydrophobia: Prophecy.

În oarecare măsură, Hydrophobia aduce aminte de Bioshock, având în vedere motivul acvatic și orașul din mijlocul oceanului, dar și abordarea filosofiei obictiviste marca Ayn Rand care au alcătuit povestea și motivul jocului. Aici gândirea economică și demografică marca Thomas Malthus este motivul jocului. Povestea are loc în anul 2051, după ce oceanele și deșerturile au revendicat o mare parte din terenurile fertile și explozia de populație care a fost, aparent, vârful de pe grămadă. Apa a devenit cea mai prețioasă resursă a omenirii. Cum nenorocirile nu vin niciodată singure, politica  trebuie să se faca și ea simțită, întorcând astfel cuțitul în rană. Scena politică este împărțită în două tabere: pe de-o parte se află Malthusienii care țin să reducă și să controleze populația globală și, pe de altă parte, Cornucopienii care caută o modalitate tehnologică pentru a hrăni lumea. Bineînțeles, extremiști apar în ambele tabere.

Ce a mai rămas din vechea lume capitalistă, ca oameni și ca gândire, este orasul plutitor Queen of the World, unde elita bogată trăiește în exil și siguranță, departe de haosul lumii înconjurătoare. Este un oraș fără naționalitate, a cărui existență a fost posibilă datorită celor Cinci Părinți Fondatori, unul dintre acestia fiind corporatia NanoCell®, pentru că trebuie să fie și o corporație implicată cumva.

Cum nimic bun nu poate să țină, fanaticii Neo-Malthusieni caută să folosească tehnologia creată de NanoCell® în scopul de a comite genocid global, lăsând populația la jumătate de miliard de suflete îndreptățite.

Cam asta ar fi povestea jocului.

Thomas Malthus Reloaded – addendum

Hydrophobia este un joc de acțiune 3rd person care contine shooting, înot, hacking, rezolvare de puzzle-uri și o abilitate de a controla apa, despre care o să discutăm.

Personajul principal este Kate Wilson, vociferată de o actriță australiană sau de o actriță care încearcă să imite un accent australian, bântuită de o amintire care implică înecul. Poate de aici numele jocului, dar daca personajul Kate are frică de apă, aceasta nu este evidentă în joc, având în vedere că o mare parte din el are loc în… apă. Sau fobia este evidentă, dar nu pentru mine; frica de a muri înecat(ă), teama de ce s-ar putea ascunde în apă etc. Nu voi explora subiectul. Mai adaug doar că îmi place numele jocului.

What would Malthus do?

Personal nu știu ce ar fi făcut bunul reverend dacă ar fi trăit în anul 2051, dar sunt sigur că nu ar fi adunat o bandă de fanatici îndoctrinați cu propriile teorii recitate asemeni scripturilor și machiați ca niște jugaloos dotați cu shotgun-uri, conduși de o bucătăreasă cu niște cicatrici căpătate oriunde altundeva numai în bucătărie nu, mai mult decât dornică pentru niște genocid pe care Kate a noastră trebuie să il oprească.

Lupta în joc se face cu ajutorul armei din dotare, un LP 4 (life preservation) care folosește cinci tipuri de muniție: Sonic(ă), acesta este tipul default și infinit al armei, muniţie de tip Rapid Fire, care transformă LP 4 într-o armă automată; Energy Rounds, un tip de munitie electrică; Gel Rounds, gel explozibil asemenător cu C4 și munitie Semi-auto(matică).

Fiecare tip de muniție are o aplicație benefică în luptă, oferind un avantaj strategic sau pur si simplu forţă. De exemplu: muniția Sonică, Energetică și Gelul exploziv sunt foarte folositoare în lupta de la distanță mare – cea dintâi când inamicii sunt la o distanță considerabilă și nu există alt tip de muniție disponibil, a doua poate electrocuta inamici singulari sau un grup aflat în apă și a treia e bună împotriva grupurilor de inamici care se află în locuri mai greu accesibile. Gloanțele obișnuite, de semi-auto și foc rapid, vor fi mai bine folosite în situații mai strânse .

Adesea munitia se va gasi rar și sporadic, împrăștiată prin lumea jocului sau poate fi jefuită de pe unele cadavre de inamici. Având în vedere situația lumii, unele resursele sunt mai greu de găsit.

Vorbind de shooter, Hydrophia se coafează după tendințele moderne ale acestora  mai exact partea de cover care este esențială pentru supravieţuirea lui Kate, deoarece poate da lovituri fără a fi musai detectată sau planificarea unei acțiuni, dar mai are și rolul de a vindeca. Atunci cand personajul este rănit, poate sta ascuns în spatele unui element protector și sănătatea i se regenerează. Bine, asta e valabil oricând Kate nu luptă și nu este vreun pericol în apropiere. Respectând tendințele moderne, Hydrophobia duce lipsa de bara de viață și modalitatea de a măsura loviturile primite sunt petele roșii de pe ecran care vor să simbolizeze sângele [BLOODY SCREEN! SO REAL!]. Când Kate e pe moarte ecranul se face alb-negru accentuat de un efect sonor al unei inimi care bate frenetic.

Un alt mod de luptă este abilitatea lui Kate de a controla apa, abilitate care vine prea puțin și prea târziu în joc, spre sfârșitul acestuia. Acum abilitatea ei nu este grozavă, este totusi interesantă și mai mult decat bine venită, dar nu este exploatată la adevărata ei valoare în timpul campaniei. Asta rămâne pentru Challenge Room.

Puterea de a controla apa vine grație unui accident în timpul jocului, unde Kate este contaminată cu niște nano-boți marca NanoCell®. Nano-boții au abilitatea de a purifica, în sensul că pot purifica orice pană la moarte, inclusiv pe Kate care trebuie să iși administreze doze de medicamente speciale pentru a controla infecția. Trebuie să mai treacă puțin timp, un cinematic și abilitatea de a controla apa o sa vină de la sine. Consider că aceasta și-ar fi găsit folos în peste trei sferturi din joc unde posibilități pentru controlul apei se puteau găsi, dar în viziunea dev-ului rostul și scopul acesteia există la finalul jocului.

Am mentionat existența acestei abilităti, dar să spun câte ceva despre cum se foloseste și aplicațiile acesteia. Destul de simplu: se alege o zonă în apa evidențiată de o pată de lumină, unde Kate poate creea și controla un turn de apă. Controlul presupune mărimea și direcția turnului lichid care poate muta și arunca obiecte și îneca inamici.

Hydrophobia mai prezintă și elementul de parkour, care se adaugă la partea de puzzle, având în vedere că unele zone pot fi accesate doar prin cățărearea celor câteva țevi pe care Kate le poate folosi.

Pachetul este completat de partea de hacking. Neo-Malthusienii ăștia sunt mai deștepti decât ar fi crezut capitaliștii de la bordul Reginei Lumii, reușind să spargă sistemele de securitate ale vasului, motiv pentru care Kate trebuie sa spargă (iar) aceste sisteme de securitate pentru a progresa în joc. Hacking-ul se face cu ajutorul Mavi-ului aparat destinat pentru verificarea sistemelor de pe vas, dar cu mai multe folosințe. Pe lângă spargerea de sisteme, acesta poate deschide uși de la distanță, accesa camere de luat vederi și cu cifrul corespunzător poate găsi mesaje și coduri ascunse în lumea jocului.

Tommy Malthus si controller-ul

La capitolul control nu am multe de zis. Cu riscul de a fi ocărât de cititorii mai avizați, am jucat Hydrophobia pe PC cu un controller. Da, da, jocul este multi platform și varianta de PC foloseste tastatura, dar am luat în considerare varianta controller-ului care mi s-a părut mai potrivnică pentru acest titlu. Pe viitor voi lua în considerare și tastatura.

Lăsând justificările la o parte, controlul este fluid pe cât se poate și la obiect. Camera mai face figuri, dar se poate trece cu vederea, nefiind așa gravă problema. Shooting-ul e potrivnic, dar va fi ceva mai dificil în partea de luptă subacvatică. Avand în vedere specificul jocului, lupta subacvatică este inevitabilă și nu neapărat placută.

Menționez și hacking-ul care se face mai ușor folosind butoanele RT si LT față de stick-urile analog.

Thomas Malthus v 2.0

Jocul nu este tocmai nou, fiind inițial apărut pentru XBLA si PSN, varianta pentru PC fiind disponibilă prin platforma de distribuție digitală STEAM. Aparută în vară, versiunea de PC a suferit niște modificări, se pare în bine. Unele personaje au fost relucrate, animațiile și mecanicile de joc au fost îmbuntățite, adăugiri la povestea și motorul grafic al jocului și toate astea pentru 10 Euro.

Prețul nu reflectă calitatea jocului, reflectă mai mult durata acestuia, un playthrough are cinci ore, cel mult șase. Calitativ, Hydrophobia arata asemeni unui titlu cu buget mare, având în vedere grafica și gameplay-ul prezentat. Valoarea de rejucabilitate există, jocul dispunând de trei moduri de dificultate, Challenge Room-ul menționat mai sus și pentru vânătorul de achievementuri (să știi că te văd), Hydrophobia are Steam achievements și in-game sub formă de medalii.

Pentru ce are Hydrophobia de oferit și la prețul său, investitia se merită, mai ales că această investiție susține dev-ul care poate va scoate o continuare sau un alt joc interesant.

Aștept viitoarele releasuri de la Dark Energy Digital. Să tot fie.

Also spracht Thomas Malthus!

Joc prezentat: Hydrophobia: Prophecy

Gen: Action

Developer:  Dark Energy Digital Ltd.

Distribuitor [pentru varianta de PC] : Steam

Cerinte –  OS: Windows XP / Windows Vista / Windows 7 cu ultimul Service Pack

Procesor: Intel Core 2 Duo, AMD Athlon X2

Memorie: 2 GB

Grafica: NVidia 8600GT sau Radeon HD 3650

DirectX varianta 9.0c

Hard disk: 8 GB

Sunet: Placa audio compatibila DirectX

1221 vizualizari

Lasă un comentariu

Vă rugăm să comentați la subiect și să nu îi jigniți pe ceilalți interlocutori. În caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Vă mulțumim. Pentru comentarii ce nu sunt legate de articolul de mai sus, folosiți pagina de Contact.