REVISTA NAUTILUS / Gameplay / Half-Life: Opposing Force

Half-Life: Opposing Force

Alexandru D • 15:00 - 14.08.2011 • 
,

To every action there is always an equal and opposite reaction: or the forces of two bodies on each other are always equal and are directed in opposite directions.

A treia lege a lui  Newton

Despre

Opposing Force este primul expansion pack pentru jocul Half-Life, dar diferit faţă de alte expansion-uri, având în vedere că povestea nu este continuată ci trăită din alt punct de vedere; un alt personaj, o altă aventură.

Personajul în cauză este Caporalul Adrian Shepard, soldat desemnat HECU (Hazardous Environment Combat Unit) al Armatei Americane cu misiunea de a şterge orice fel de urmă a incidentului din baza de cercetare Black Mesa. Și cum lucrurile nu au prea mers cum trebuie în primul joc, aşa şi în Opposing Force. Bravul soldat Shepard se găseşte într-o cursă pentru supravieţuire în timp ce încearcă să iasă viu din baza de cercetare, infestată de extratereştri, asasini şi agenţi black ops.

Incidentul din Black Mesa (pentru cine nu ştie) a fost declanşat de către Gordon Freeman (personajul principal din Half-Life) care a împins un cărucior de cumpărături care conţinea specimenul unui cristal Xen într-o rază de energie, creând astfel o cascadă de rezonanţă (fenomen fictiv) care a stricat planurile de week-end pentru toţi angajaţii bazei de cercetare. Extratereştrii Xen, soldaţi şi asasini black-ops nu figurează pe lista de invitaţi la petrecerea de week-end a firmei. Asta mai pe scurt.

Gameplay

Este identic, pot spune, cu cel din Half-Life prezentând nivele inteligent gândite, agenţi black-ops şi extratereştrii cu un AI cât se poate de bun şi provocator, şi o varietate de arme care diferă destul de mult faţă de cele din primul joc. Arsenalul cuprinde  un pistol Desert Eagle, un shockroack (insectă capabilă de a produce rafale mici de curent electric) şi un Displacer (o armă experimentală  de teleportare având capacitatea de a teleporta utilizatorul şi care poate distruge inamicii pe o rază mare). Lupta corp la corp se face cu ajutorul unei chei pentru ţevi (adică pipe wrench – grea dar eficientă) şi un cuţit de luptă foarte bun când vine vorba de economie de muniţie şi stealth kills.

Întregul arsenal, care include armele din primul Half-Life, este disponibil în componenta de multiplayer, ceea ce adaugă o bună diversitate în acţiune.

Jocul este în mare parte liniar, cu rare puzzle-uri ocazionale şi provocatoare lupte cu boşi, care sunt în oarecare masură asemănătoare cu cele din primul joc – tentaculele în Blast Pit din HL1 şi Pit Worm’s Nest din OP4 sunt de fapt puzzle-uri deghizate în boss battle-uri.

Ca şi în primul joc, personajul principal poate primi ajutor din partea anumitor NPC-uri precum soldaţi HECU, oamenii de ştiinţă şi gardienii Black Mesa. Soldaţii sunt de trei tipuri: soldaţi obişnuiţi care luptă pur şi simplu, medicul care vindecă, iar inginerul care poate deschide uşile iniţial inaccesibile. Asemeni inginerilor şi medicilor, oamenii de ştiinţă pot deschide uşi spre zone noi şi să vindece. Gardianul poate să lupte şi să livreze cîteva one liner-e. Şi cam atât.

Bine de ştiut este că soldaţii care te acompaniază dispun de muniţie infinită şi adesea îndeplinesc rolul de carne de tun (fiind primii care mor într-o luptă) sau de sprijin. Progresia jocului şi level design-ul sunt gândite în aşa fel încât Shepard să avanseze singur prin anumite zone din Black Mesa aşa că soldaţii nu îl vor putea urmari peste tot. Uneori, este destul de dificil să dai ordine npc-urilor şi să îi faci să te urmărească sau să deschidă o uşă sau să te vindece; un test de răbdare dacă nu altceva.

Încă un lucru: e bine să nu stai în linia lor de foc, având în vedere că or să tragă în orice le intră în rază, fără să discrimineze, acesta fiind un mod uşor de a pierde nişte puncte de viaţă. Doar să nu tragi în ei, astfel se supără.

Un paradox temporal

Opposing Force îşi are începutul pe la jumătatea primului Half-Life şi se termină înainte de acesta, având astfel o durata mai scurtă; lucru uşor de sesizat de altfel: când echipa lui Shepard ajunge în Black Mesa, baza este deja infestată de creaturile Xen şi la nu mult timp după ce începe jocul, Shepard ajunge în Lambda Core unde îl vede pe Gordon Freeman trecând printr-un portal către Xen. Deşi constient de consecinţe, prima dată când am jucat Opposing Force, nu m-am putut abţine să îl urmez pe Freeman în portal. Când se întâmplă asta, Shepard ajunge în Xen cu o rangă în mână. Personajul moare şi pe post de Game Over primesc mesajul care îmi spune că am cauzat un Paradox Temporal. Partea asta mi-a plăcut foarte mult şi m-a amuzat, dar într-un târziu am stat şi m-am gandit cum s-a putut ca din această acţiune să rezulte un paradox temporal. O explicaţie logică (logica jocului dacă nu alta) ar fi că evenimentele sunt gândite să aibe loc într-un anumit fel şi la un anumit timp. Se pare că avem de-a face cu un timeline foarte strict. Paradox temporal sau nu, Shepard o să vada la rândul lui Xen-ul, în episoade mai scurte ce-i drept, dar şi aşa va fi o excursie de neuitat.

Alte detalii

Opposing Force foloseşte motorul grafic GoldSrc (Goldsource), utilizat în primul Half-Life şi alte jocuri precum Half-Life Blue Shift (ultimul expansion din seria originală), Counter Strike, Gunman Chronicles şi multe alte mod-uri făcute de fani.

Ca notă de subsol, GoldSrc este o variantă îmbunătăţită a motorului QuakeWorld creat de Id Software pentru primul Quake. Șaptezeci la sută din motor a fost rescris, adăugând, printre altele, animaţie scheletală şi suport de randare pentru OpenGL şi Direct3D. Avem de a face cu un joc vechi şi cerinţele lui la fel de vechi, cerinţe care ar părea ceva de râs pentru gamerii din ziua de azi, care poate că nu au auzit de sau nu îşi pot imagina procesoare de 133 de Mhz şi plăci grafice de 16 MB.

Uitându-te la jocul acesta, ai spune că din punct de vedere grafic este depăşit. Ceea ce reprezintă o remarcă evidenta de altfel, pentru că aşa şi este.

Caracterele sunt pătrate şi ascuţite, extratereştrii sunt mai urâti decât ar putea fi în realitate şi adesea jocul se simte turtit şi/sau pătrăţos. Lăsând asta la o parte, mie îmi place cum arată jocul, chiar dacă grafica lui era capăt de linie în 1999 când a fost lansat.

Că tot suntem la capitolul grafică, după Half-Life Blue Shift a fost lansat un high definition pack care îmbunătăţeşte aspectul NPC-urilor umane şi extraterestre, şi adaugă un nivel de detaliu armelor din joc. E ca un fel de eye-candy dacă eşti un om ciudat (ştiu că eşti).

Lăsând grafica deoparte, Opposing Force are atmosferă, immersie şi un nivel de gore foarte interesant şi cât se poate de detaliat evidenţiat de petele de sânge de pe podele şi pereti, bucăţi de carne, membre şi cranii împrăştiate datorită exploziilor cauzate de grenade, folosirea Displaceru-lui etc. Toate astea adaugă la atmosfera apăsatoare bântuită de moarte şi disperare prin care Caporalul Shepard trebuie să supravieţuiască.

The long result

Opposing Force mi-a plăcut mai mult decât primul joc. Sigur, e mai scurt decât HL, dar personal şi asta mi s-a părut potrivnic deoarece nu cred că ar fi fost necesar sa fie mai lung de atât. Acţiunea jocului, povestea, armele, componenta de multiplayer şi rejucabilitatea compensează pentru durata lui.

Echipa Gearbox merită mulţumiri. La vremea aceea nu au avut nimic mai bun de făcut şi fără un concept propriu, au creat această faină adiţie universului Half-Life.

Opposing Force este un joc bun, dar nu este minunat. Este distractiv, imersiv şi da, simţi o satisfacţie când îl termini, dar mai este încă bantuit de mici glitch-uri, printre care se numără AI-ul companion care uneori este greu de controlat.

Glitch-uri sau nu, Opposing Force îşi merită, totuşi, banii şi timpul.

Producător: Gearbox Software

Distibuitor: Sierra Studios (retail – varianta originală)

Electronic Arts (retail – Half-Life 1 Anthology)

Steam: Distribuţie Digitală

Cerinţe minime:

  • Windows 95/98/NT 4.0
  • Procesor Intel 133 Mhz
  • Ram 32 MB
  • SVGA high color (16-bit)
  • 2x CD-ROM

9651 vizualizari

Un comentariu

  1. Gaby spune:

    a fost o descriere foarte frumoasa mi-a placut foarte mult

Lasă un comentariu

Vă rugăm să comentați la subiect și să nu îi jigniți pe ceilalți interlocutori. În caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Vă mulțumim. Pentru comentarii ce nu sunt legate de articolul de mai sus, folosiți pagina de Contact.