REVISTA NAUTILUS / Cinemateca / Districtul „Creveţilor”

Districtul „Creveţilor”

Adrian Buzdugan • 11:44 - 05.10.2009 • 
, , , , , ,

District 9 afise postere

Dacă „2012″ al lui Roland Emmerich va face legea în luna noiembrie, iar filmul lunii decembrie va fi „Avatar”-ul lui James Cameron, incontestabil, producţia de gen care va fi în topul box-office-ului şi în topul preferinţelor fanilor pe luna octombrie va fi „District 9″ de Neil Blomkamp. Dacă primii doi sînt de mult înscrişi în „seria grea” a filmelor science-fiction (1), cine este acest Blomkamp?

Născut în Johannesburg, Africa de Sud, în urmă cu treizeci de ani, absolvent al Şcolii de Animaţie 3D şi Efecte Speciale din Vancouver, 1998, Neill Blomkamp este unul dintre noii jucători de pe piaţa filmelor SF. Acest tînăr uimeşte prin talentul său, se vede că are multe de spus, iar „District 9″, într-un mod de-a dreptul incredibil, reprezintă primul său lungmetraj!…

În 2008 a mai regizat împreună cu Peter Jackson „Crossing the Line”, un film documentar despre războaiele indo-pakistaneze şi situaţia tensionată din Kaşmir.

În 2006 a realizat un scurtmetraj, „Tempbot”(2006), despre un robot proaspăt primit într-un birou şi proaspăt îndrăgostit de tînăra ce ocupă funcţia de Director al Resurselor Umane. Deşi filmul a fost interpretat ca o alegorie a alienării ce însoţeşte şi munca „gulerelor albe”, consider că Neil Blomkamp a vrut să facă un pui de SF (2) c-un robot asimovian, pur şi simplu. Cred că se constituie mai degrabă într-un al doilea (deosebit de reuşit) exerciţiu de sublimare a elementelor de science-fiction ( robotul umanoid, interfaţa „computerului personal”), de încorporare organică a acestora în real.

Nespus de interesant este însă „Alive in Joburg” (2005). Un soi de prequel al blockbuster-ului „District 9″. Filmuleţul de şase minute conţine „in nuce” subiectul variantei mari din 2009! Sub nişte uriaşe nave staţionînd/plutind peste Johannesburg (aici sînt trei bucăţi amintind mai curînd de formatul celor din „Independence Day”, fără reactoarele şi modulele ce vor fi ataşate variantei finale) extratereştrii refugiaţi sînt ţinta unui comportament discriminatoriu. Membrii populaţiei de culoare din Johannesburg, pînă mai ieri subiecţi ai discriminării, sînt actorii inserării acesteia!!! Extratereştrii, ceva mai scunzi, au aproximativ acelaşi chip ca în varianta nouă, numai nişte pelerine-cearşafuri aruncate pe ei maschează strident bugetul mic al producţiei. După ce vizionezi acest material (3), îţi dai seama că nu Peter Jackson a fost cel care a încredinţat regia lui Blomkamp, ci el (4) este cel care s-a oferit să producă „District 9″, mirosind potenţialul uriaş al acestui filmuleţ!

Surprizele însă nu se opresc aici!

Wikus van de Merwe si Partenerul Sau

Scenariul acestei noi abordări a contactului de gradul IV, departe de albul lui Spielberg („E.T.”) sau negrul lui Roland Emmerich („Independence Day”), mult mai realistă şi mai complexă, este semnat de acelaşi Blomkamp, secondat de Terri Tatchell, o colegă de facultate, probabil (5). Personajul central al întregii poveşti, Wikus Van De Merwe este întruchipat magistral de un alt ilustru necunoscut, Sharlto Copley (6). Cu siguranţă e şi meritul regizorului (trebuie să recunosc că unele din prim-planurile acestui interpret mi-au adus aminte de mîna lui Tarkovsky sau Klimov), al operatorului Trent Opaloch, al machiajului Rethei de Kock, dar talentul nativ al lui Copley îl face pe acesta să se achite de sarcină nu onorabil, ci memorabil! Cu siguranţă prestaţia sa actoricească îi va aduce nominalizări la premii cu greutate!

Pentru cei care nu sînt obişnuiţi cu stilul dramei-documentar, prima jumătate de oră este puţin (?!) obositoare… Predilecţia lui Blomkamp pentru imaginile luate cu camere de umăr, mişcările haotice tipice documentarului de acţiune, prezentarea tremurată a însemnelor cu „FOR USE BY HUMANS ONLY !”, „NO NON-HUMAN LOITERING !”, „NO! NOT WELCOME!”, frînturi de ştiri, „breaking news” pe SABC, JHB Media, African News, UKNR, MNU (7) etc., interviuri reflectînd opiniile/atitudinile xenofobe ale localnicilor, secvenţe „preluate” de la camerele de supraveghere ce împînzesc zona militarizată, odinioară rezidenţială (districtul-ghetou aduce mult cu favela din „Cidade de Deus”, 2002)… Gangsteri nigerieni, rezidenţi Soweto xenofobi, mercenari MNU, experimente genetice, totul ambalat în rasism, în intoleranţa faţă de „creveţi”, crustacee de trei metri, bipede, cu o înfăţişare hidoasă şi preferinţe bizare (conservele cu mîncare pentru pisici ajung monedă de schimb)…

Urmează o tranziţie de circa un sfert de oră, în care colajul este focalizat pe drama prin care trece Van De Merwe, apoi, în linie dreaptă, o oră de film „clasic”.

Totul porneşte de la un tub găsit în timpul percheziţiilor ce dublează distribuirea ordinelor de evacuare celor peste 1,8 milioane de nepămînteni (se doreşte relocarea lor undeva la 200 km în afara oraşului, în 24 de ore extratereştrii trebuie să semneze formularele I 27, iar comanda directă a acestei birocraţii descălecate în teren este încredinţată lui Wikus Van De Merwe, ofiţer în Departamentul Afacerilor Extraterestre al MNU). Tubul, tehnologie ET, conţine un lichid ce pune în mişcare acţiunea filmului şi nu numai!… Acţiunea e simplă, un tîrg între membrii a două specii căruia îi survine un conflict de interese, bonus, dezvăluirea (pentru a cîta oară?!) a caracterului negativ, definitoriu pentru specia umană. Restul, variaţiuni pe tema dată… Mercenarul Koobus Venter, interpretat de debutantul David James, îl fugăreşte cu îndîrjire pe ostracizat, Piet Smith (Louis Minnaar), un socru băgăcios încurcă iţele etc.

District 9 Nava Crevetilor

Puncte slabe/clişee folosite: nava staţionîndă deasupra unei metropole (fie ea şi Johannesburg), efectele pirotehnice dau să strice la un moment dat echilibrul filmului, robotul acţionat de Wikus aduce cu cel din „Iron Man”(2008), „Terminator: Salvation” (2009) etc., dar credibilitatea mărită şi vulnerabilitatea fac spectatorul să uite repede acest lucru…

Puncte tari: după doar două minute de vizionare, „extratereştrii” apar în cadru, tehnologia lor nu este invincibilă (oamenilor nu le trebuie nu’ş ce iarba fiarelor ca să le doboare un aparat de zbor!), efecte speciale de excepţie la activarea acesteia, replici inteligente (nehollywoodiene) într-o engleză vorbită-n dialect cu „fok” şi întretăiată de-o guturală alienească… De remarcat că bucăţile în care actorii principali au fost lăsaţi să improvizeze pe platoul de filmare (pentru a accentua caracterul spontan, propriu documentarului) se lipesc perfect de scenariu!

CONCLUZII:

Nu e un remake slab („The Day the Earth Stood Still”, 2008) cu staruri cap de-afiş, nici un BD transpus cinematografic („Watchmen”, 2009) cu obişnuita şi îndoielnica încărcătură psihologică americănească. Nu e nici sequel pragmatic („Transformers: Revenge of the Fallen”, 2009) cu un buget de 200 de milioane de dolari(!), nici vreo parodie uşurică, de duminică („Alien Trespass”, 2009), e un science-fiction autentic!

Fără îndoială, filmul are şi o încărcătură politică deloc neglijabilă! Venind parcă în continuarea amintitului documentar din 2008, în finalul căruia Peter Jackson spunea: „poate vom avea înţelepciunea, compasiunea şi curajul de a preţui deosebirile dintre noi, de a visa lucruri noi!”, „District 9″ este, peste timp, un vot de blam pentru politica de apartheid, în timpul căreia peste 60.000 de negri au fost evacuaţi din Districtul 6, Cape Town şi, în acelaşi timp, un bun prilej de meditaţie, de a visa la cum ar trebui să fim!

District 9 Propaganda la intrarea in District 9

NOTE:

(1) Roland Emmerich – „The Day After Tomorrow” (2004), „Independence Day” (1996), James Cameron, regizor al primelor două „Terminator”, al filmelor „The Abyss” şi „Aliens”;
(2) „Tempbot” are aprox. 15 minute;
(3) „Alive in Joburg”, „Tempbot” şi „Crossing the Line” pot fi vizionate integral pe www.video.google.com ;
(4) Nu cred să fi fost meritul coproducătoarei Carolinne Cunningham;
(5) absolventă şi ea a Şcolii de Film de la Vancouver, Secţia Scenariu de Film şi Televiziune;
(6) Acesta a mai apărut doar cîteva secunde în „Alive in Joburg” (2005) în rolul unui lunetist!
(7) Multi-National United.

228231 vizualizari

109 Comentarii

  1. Aspoiu spune:

    Pentru mine e cel mai bun film SF din ultimii ani.

  2. Costi spune:

    Este cel mai bun film SF din ultimii (foarte multi) ani.

  3. kyodnb spune:

    ne-am uitat la alt film? 😀 e o varianta mai extended pe la voi ?:D
    nu am citit inca textul de mai sus pentru ca vreau sa scriu si eu doua cuvinte despre propriile-mi impresii…

    de cand incepe si pina se termina scenariul il citesti foarte usor.nimic nou sub soare. ideea da, e noua…extraterestrii simpatici si credibili, dar cam atat. 😀

  4. michael spune:

    „nimic nou sub soare. ideea da, e noua…” adinc!

  5. A. Buzdugan spune:

    @Kyodnb – E bine sa ocoliti cronica si sa va expuneti, neinfluentat in niciun fel, punctul dvs. de vedere! Orice s-ar intampla, eu mi-l sustin pe-al meu, e un film EXCELENT si va fi considerat de critica un REPER in genul science fiction!

  6. kyodnb spune:

    @Michael.daaa, cartonas galben! la a doua greseala, ban :D:D

    A. Buzdugan, ma mai gindesc un pic.. 😀

  7. Bear spune:

    @buzdu: faină cronică, fain şi filmul. categoric, cu cîteva clase deasupra junk-ului hollywoodian de anul ăsta, fie acesta chiar însumat şi ridicat la puterea a doua. excelente tehnicile narative, dau o senzaţie de real pe care nu ştiu cînd şi dacă am mai întîlnit-o vreodată. iar găurile din plot (care nu lipsesc) şi clişeele ce se mai strecoară pe ici-colo sînt din plin compensate de impresia de ansamblu. mai sînt curios de-un singur lucru în privinţa filmului ăsta, şi-anume de cronica pe care o va scrie lucius shepard 🙂
    cît despre sequel… parcă mai bine nu.

  8. Costi spune:

    @kyo: abia astept sa-ti citesc parerea despre D9 😉

    @bear: eu parca as vrea un sequel. cumva, cred ca nu o sa fie un razboi total, gen Independence Day.

Lasă un comentariu

Vă rugăm să comentați la subiect și să nu îi jigniți pe ceilalți interlocutori. În caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Vă mulțumim. Pentru comentarii ce nu sunt legate de articolul de mai sus, folosiți pagina de Contact.