REVISTA NAUTILUS / Fandom / Sesiunea Helion 2009, o diagnoză a SF-ului contemporan

Sesiunea Helion 2009, o diagnoză a SF-ului contemporan

Laurentiu Nistorescu • 17:41 - 09.11.2009 • 


fandom-merisca-secu-szabo.jpgDouă obiective şi-a propus în acest an sesiunea de comunicări SF „Helion XXIII”, care s-a desfăşurat la Timişoara în perioada 16-17 octombrie şi-şi poate adjudeca performanţa de a fi rămas singura manifestare de dezbatere şi analiză academică a fenomenului science fiction românesc. Cel dintîi a fost aducerea în atenţia celor interesaţi – creatori şi teoreticieni ai genului, dar şi consumatori SF de toate rangurile – a unor noi teme de reflecţie, altminteri specifice atît SF-ului canonic, cît şi celui mai puţin cantonat în forme fixe (acesta din urmă, cu mult mai mulţi adepţi în ceea ce se poate numi „platforma timişoreană science fiction„). De această dată, a fost vorba de reevaluarea modului în care creatorul de gen se raportează la dimensiunea cronologică a lumii (modul care a primit eticheta de lucru „Timpul şi eternitatea”), respectiv, de condiţia individului în societatea hiperinformatizată, fireşte, tot în reflectarea sa SF (pentru care s-a preferat formula „Sub ochii lui Big Brother – SF-ul şi noile media”).Cele două teme de dezbatere au fost susţinute de nu mai puţin de zece comunicări, susţinute de (sau în numele – dat fiind că unii dintre cei în cauză n-au putut ajunge la timp la lucrări) tot atîţia autori: Nicole Vasilcovschi (Suceava) – „Vulpoiul Heidegger şi globalizarea”, Adrian Rusnac şi Raimond Schield (Timişoara) – „Noua generaţie şi New Media”, Laurenţiu Nistorescu (Lugoj/Timişoara) – „Hipercomunicarea sau de ce să ne ferim de Little Brother”, Bogdan Boghiu (Iaşi) – „Decalogul Big-Brotherului”, Florin Leodor Dănilă (Timişoara) – „Online/tipărit: o investigaţie”, Lucian Ionică (Timişoara) – „A treia cale: SF-ul de lîngă noi” şi Lucian-Vasile Szabo (Timişoara) – „Big Brother sîntem noi” la tema „Sub ochii lui Big Brother” (moderator Lucian V. Szabo), respectiv, Adrian Buzdugan (Timişoara) – „Referenţialitatea conştiinţei”, George Ceauşu (Iaşi) – „Eternul acum” şi Cornel Secu (Timişoara) – „Coduri temporale în proza lui Ion Hobana” la tema „Timpul şi eternitatea” (moderator Cornel Secu).

Cele două conferinţe susţinute de Mircea Opriţă (Cluj-Napoca) şi Lucian Merişca (Iaşi), anume „Timpul la români” şi „Ce este postrealitatea”, au fost de asemenea subsumate celor două teme, opiniile celor doi specialişti ai domeniului fiind formulate sub forma unor veritabile (şi pe alocuri surprinzătoare prin aspectele atinse) sinteze. Toate lucrările prezentate vor fi, de altfel, publicate în viitoarele numere ale buletinului de critică şi teorie literară SF „Biliboteca Nova” – a cărui editare este, şi ea, un pandant indispensabil unei manifestări care urmează îndeaproape conduita şi exigenţele dezbaterilor academice.

Un al doilea obiectiv pe care şi l-a propus această ediţie a sesiunii „Helion XXIII” a fost, prilejuit de împlinirea, pe parcursul anului 2009, a patru decenii de existenţă a fandomului românesc (reperele anului 1969 fiind înfiinţarea cenaclurilor „Marţienii”, „Solaris” şi „H.G. Wells”, cel din urmă activ şi în prezent), trecerea în revistă a situaţiei actuale din „arhipelagul science fiction” din România – dezbaterea „ARSFan-ul, sigur mîine” avînd meritul de a jalona nu atît dificultăţile care stau în reorganizarea mişcării SF româneşti într-o formulă cu adevărat reprezentativă la nivel naţional, cît în diagnosticarea cu acurateţe a specificului pe care-l are actuala constelaţie de actori SF individuali şi colectivi, în care coagulările profesioniste (redacţii, edituri şi colecţii, cluburi de scriitori şi traducători membri USR, etc.) sînt cele care fac muzica.

Sesiunea a cuprins şi cîteva manifestări adiacente, nu mai puţin demne de interes: o expoziţie de afişe SF (ilustrînd activităţi de gen din ultimii 30 de ani), o expoziţie de grafică computerizată „Pixel” a tînărului creator Alexandru Negrea, proiecţia filmului imago-documentar „Cele trei lumi interioare”, realizat de Lucian Ionică şi Corneliu Mircea, grupajul de filme experimentale „Aproape negru” de Adrian Chifu şi, deloc în ultimul rînd, lansarea celui mai recent număr tipărit al revistei „Helion”.

1389 vizualizari

Lasă un comentariu

Vă rugăm să comentați la subiect și să nu îi jigniți pe ceilalți interlocutori. În caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Vă mulțumim. Pentru comentarii ce nu sunt legate de articolul de mai sus, folosiți pagina de Contact.