REVISTA NAUTILUS / BD / TAMBA – noua stea de pe firmamentul BD-ului românesc

TAMBA – noua stea de pe firmamentul BD-ului românesc

Dodo Nita • 17:15 - 04.04.2012 • 

Între 16-19 martie s-a derulat, la Paris, cea de-a 32 ediţie a Salonului Cărţii. Printre cei 4853 autori (scriitori, dramaturgi, eseişti, poeţi, scenarişti şi desenatori BD) prezenţi a fost şi unul român, artistul Alexandru Talambă, invitat de către editorul său Casterman (probabil cea mai prestigioasă editură BD din spaţiul francofon).
Povestea a început cu revoluţia iasomiei din Tunisia, acea „primăvară arabă” care, ca şi cea din România în urmă cu 22 de ani, a izbucnit în luna decembrie, dar a anului 2010. Un tânăr vânzător de fructe, căruia i se confiscase căruţul cu marfă pentru că nu avea autorizaţie de comerciant, şi-a dat foc în faţa primăriei din Sidi Bouzid, o localitate pierdută în deşertul tunisian. Aceasta a fost picătura care a umplut paharul nemulţumirilor populaţiei tunisiene, dar şi bulgărele de zăpadă care s-a transformat în avalanşa revoltei ce va duce, o lună mai târziu, la fuga din ţară a dictatorului tunisian şi a camarilei sale.
Întâmplarea face ca Eric Borg, cunoscut în lumea celei de-a noua arte din Franţa ca fondator al revistei de informaţii despre BD, ZOO, să se fii născut şi să fii copilărit în Tunisia. Mai mult, partenera sa de viaţă este originară chiar din Sidi Bouzid. In mod evident, Eric a fost sensibilizat de evenimentele din ţara sa de origine, şi a urmărit cu sufletul la gură derularea şi deznodământul lor. Le-a urmărit, acumulând sistematic toate informaţiile şi imaginile despre subiect, fără însă să ştie ce va face cu ele: un documentar, un film de ficţiune, o bandă desenată…

Hotărârea a luat-o la sfârşitul lui ianuarie 2011, când s-a „îndrăgostit” de grafismul avangardist al unui tânăr autor român, Tamba, descoperit din întâmplare, într-o antologie de BD-uri româneşti distribuită gratis la festivalul BD de la Angouleme. Iată cum descrie acel grafism, într-un interviu acordat site-ului de informaţii France3.fr: „Un coup de crayon extraordinaire, suffisamment réaliste tout en étant très dynamique et très expressif, le style parfait pour traduire ce récit en images.”
Foarte rapid, folosindu-se de documentaţia acumulată, Eric Borg scrie un scenariu detaliat, pe care îl trimite în tranşe, prin mail, lui Alexandru Talambă – Tamba, după cum îi place să semneze. Acesta, ca un adevărat profesionist, lasă totul deoparte şi, în mai puţin de 9 luni, desenează o sută de planşe (lucrând în paralel şi la Elabuga). Toţi bedefilii români îl cunoaştem pe Tamba, datorită grafismului său excepţional din albumul Elabuga. Acelaşi Tamba semnează şi desenele albumului Sidi Bouzid Kids, păstrându-şi stilul grafic, chiar dacă, la cererea scenaristului foloseşte, de această dată, întreaga paletă cromatică, pentru a ilustra gama largă de sentimente şi trăiri a tinerilor revoltaţi de pe străzile Tunisiei. La final avem un fel de „bede-verite” un adevărat roman grafic, care nu numai că nu te lasă indiferent („bof, încă o BD citită”), ci stârneşte emoţii şi sentimente puternice în sufletul cititorului.
Această primă ediţie a albumului – apărut într-o colecţie de renume, „KSTR”, a unei edituri de prestigiu, Casterman, are şi un dosar complementar la final, în care Eric Borg explică geneza povestirii, alături de creionajele expresive ale lui Tamba.

În final, un cuvânt şi despre coperta foarte expresivă a albumului: un puşti cu steagul Tunisiei pe umeri, precum capa de învingător a lui Superman, calcă în picioare portretul dictatorului tunisian. Totuşi, nouă, românilor, ne aduce aminte şi de acele fotografii de acum 22 de ani, în care alţi puşti, de pe alt continent, ţineau pe umeri, la fel, un steag tricolor găurit.
Parcă pentru a îndepărta această imagine, şi a plasa acţiunea albumului într-un context geografic bine definit, editorul plasează titlul albumului într-un panou rutier, cum sunt cele de la intrarea şi ieşirea din localităţi, panou cu numele orăşelului unde a început revoluţia iasomiei, Sidi Bouzid, pe care o mână invizibilă a mâzgălit cuvântul „kids”.

Sidi Bouzid Kids este un album de excepţie, lucru confirmat şi de primirea elogioasă pe care i-au făcut-o mai mulţi critici BD francezi, la doar câteva zile de la apariţie (14 martie), o carte pe care toţi bedefilii români, mândri de pasiunea lor, trebuie s-o aibă în bibliotecă. Iar ceilalţi, care nu au bani (albumul costă 16 euro), pot urmări Sidi Bouzid Kids, în serial, pe site-ul www.delitoon.com, începând cu 21 februarie curent.

Alexandru Talambă

S-a născut pe 28.04.1980 la Bucureşti. Moştenind talentul la desen de la părinţii săi (ambii au lucrat ca proiectanţi la IPJ Bucureşti), a absolvit Liceul de Artă Nicolae Toniţa şi Universitatea Naţională de Arte, secţia Pictură. Descoperă banda desenată, ca tot românul, în paginile revistei Pif Gadget. Dar, spre deosebire de tot românul, el copiază pagină cu pagină toate aceste reviste Pif care îi cad în mână, consumând săptămânal câte un top de hârtie.

La începutul anilor 90 descoperă şi „peştera lui Ali-Baba” de la Biblioteca Franceză (viitorul Institut Cultural): colecţia de benzi desenate. Ani de zile devorează cu nesaţ serii întregi de Spirou, Marsupilami, Boule et Bill, Yakari, Les Schtroumpfs etc etc.
Alături de amicul său din copilărie, Eduard Vişan (eduard-visan. Blogspot.com), Tamba desenează, desenează şi visează amândoi să devină autori de benzi desenate.

In 2004 începe lucrul la viitoarea sa carte de benzi desenate Elabuga, împreună cu un alt prieten, George Drăgan, cu care împarte aceleaşi domenii de interes. Anul următor expune câteva planşe la Salonul Benzii Desenate de la Constanţa, planşe remarcate de participanţi. Doar un confrate francez îl descurajează, spunându-i că piaţa francofonă e supraaglomerată, aşa încât Alex renunţă mai mulţi ani la proiect şi continuă să lucreze în domeniul publicităţii, unde activa deja de 5 ani.
Spre deosebire de alţi graficieni, pe care publicitatea îi fagocitează, Tamba s-a ţinut tare, iar în 2008 a reluat lucrul la proiectul vieţii lui, Elabuga, pe care a regândit-o şi a redesenat-o complet. În momentul în care a găsit şi un editor motivat, Casa de producţie Mandragora, ultima variantă din Elabuga – începută în ianuarie 2011 – era gata de a vedea lumina zilei.
În noiembrie 2011, la librăria Cărtureşti, a avut loc lansarea cărţii de benzi desenate Elabuga, în prezenţa a peste 100 de pasionaţi, amfitrioni fiind Anca şi Cristi Puiu. Cartea a beneficiat de o primire elogioasă din partea comentatorilor, remarcabil fiind articolul lui Ion Manolescu din România Literară: Elabuga: literatură, istorie, bandă desenată.
În mod evident, Elabuga este cartea BD a anului 2011 în România.

Iar Tamba nu încetează să ne surprindă, cu fiecare nouă publicaţie a sa. În numărul 8/martie al revistei Comics, găsim Underground, o tulburătoare poveste în imagini desenată de el, plecând de la ipoteza umanizare/dezumanizare a copiilor din canalele Bucureştiului. Încă o dată, grafismul său unic dă greutate şi relief acestei terifiante poveşti. (http://www.revistacomics.ro).

2873 vizualizari

Lasă un comentariu

Vă rugăm să comentați la subiect și să nu îi jigniți pe ceilalți interlocutori. În caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Vă mulțumim. Pentru comentarii ce nu sunt legate de articolul de mai sus, folosiți pagina de Contact.