REVISTA NAUTILUS / Articole / Robert Heinlein şi libertatea (VI)

Robert Heinlein şi libertatea (VI)

Ugo Bellagamba • 23:21 - 02.03.2014 • 

Situația descrisă în romanul „Double Star” este fundamentul pentru cele mai multe dintre povestirile lui Heinlein dar și pentru science fiction, în general. Utilizarea acroșei narative in medias res¹, tehnică narativă cunoscută de la Homer, dar puțin practicată până atunci de scriitorii de science fiction, a reprezentat ceva revoluționar. Autorul ne plonjează direct în acțiunea aflată în curs iar implicațiile și ramificațiile respectiv fundalul tehnologic și sociologic, nu vor fi dezvăluite decât mult mai târziu . Acest proces narativ este destinat să devină unul clasic în SF.

Personajele lui Heinlein se dovedesc a fi mai complexe decât se sugerează la prima vedere, în general. Deși nu este decât un actor șomer, Lorenzo dovedește foarte devreme că are niște capacități reale și că știe și cum să și le pună în valoare. Dar nu este doar un actor deoarece în cele din urmă alege să-și sacrifice cariera pentru a întruchipa un rol pentru care nu va fi niciodată creditat, trecând de la aroganța de actor egocentric la forța liniștită a unui politician care a acceptat plenitudinea responsabilităților sale.

Într-o abordare mai vastă și dincolo de povestea din „Double Star”, două figuri emblematice marchează opera lui Robert Heinlein : „Omul care știe despre ce e vorba”, adică individul talentat având înclinații tehnice, care confruntându-se cu o situație de criză, o rezolvă cu mult calm și prin raționalismul său, și „Croitorașul cel viteaz”, care reprezintă fundamentul pentru intriga din cele mai multe dintre romanele sale pentru tineret (faimoasele narațiuni „juvenile” publicate de editura Scribner).

În sfârșit, decorul joacă un rol fundamental în science fiction, pentru că lumea descrisă nu este de obicei una cu care cititorul este obișnuit. Mai degrabă decât să se angajeze într-o descriere completă, greoaie și statică, o obișnuință a autorilor de SF, Robert Heinlein se bazează exclusiv pe detalii, atent selectate și distilate de-a lungul desfășurării firului intrigii, în locul justificărilor „științifice” a unor „minunate” artefacte care-i punctează povestea. Așa cum menționează Demetre Ioakimidis în introducerea sa în volumul omonim al Marii Antologii a Science Fiction-ului (ed.Presses Pocket), Robert Heinlein a știut „de la început, instinctiv, ești tentat să scrii, să încorporeze în narațiunea lui date științifice, paraștiințifice și, în general, „necotidiene” necesare aclimatizării cititorilor săi”.

Iar cititorii descoperă pe parcurs, și, în general, în momentul cel mai oportun ce trebuie să știe ca să distingă ceea ce diferențiază mediul în care există personajele lui Heinlein, de mediul în care-și petrec existența. Heinlein este unul dintre inventatorii tehnicii „show don’t tell” în mediul ficțiunii comerciale anglo-saxone. Aceste tușe succesive, impresioniste am putea spune, facilitează „suspendarea neîncrederii” cititorilor, deturnând atenția de la cadrul mai general. Astfel, pilotul Dak din „Double Star” este mult mai obișnuit să bea într-un mediu cu gravitate mai scăzută decât cea de pe Pământ. Heinlein folosește senzații cunoscute, familiare pe care le reinterpretează într-un cadru SF. Sentimentul de „déjà vu”, permite cititorilor să accepte consecințele imponderabilității, în timp ce-și continuă lectura. Sunt detalii care însuflețesc un univers imaginar cauzând ceea ce Roland Barthes numește „efectul realului”, și care se aplică într-un mod ideal, SF-ului. Mulți autori vor urma exemplul lui Heinlein.

Următoarele premii Hugo decernate lui Heinlein sunt la fel de meritate. Astfel, „Starship Troopers” (1960), și „Stranger in A Stranger Land” (1962), arată că Robert Heinlein a știut cum să nu-și piardă cititorii în timp ce își schimba frecvent registrul narativ. Câțiva ani mai târziu, „The Moon is A Harsh Mistress”, este opera unui scriitor aflat la apogeul gloriei sale, și cre totuși continuă să experimentez. Heinlein a obținut cel de al patrulea premiu Hugo în 1967 pentru această reinventare a Revoluției Americane. În cele din urmă, în 1974 nonconformistul Robert Heinlein a devenit primul autor american care a primit distincția de Mare Maestru (asociată Premiului Nebula) de la colegii săi din cadrul SFWA, Societatea Americană a Scriitorilor de Science fiction, fiind recompensat în decursul vieții, pentru ansamblul operei sale și contribuția la istoria mondială a science fiction-lui.

Aceasta ascensiune „fără concesii și compromisuri”, i-a permis lui Heinlein a permis să aibă un impact fără precedent asupra cititorilor și colegilor autori de SF, și erijarea într-o autoritate a domeniului, asigurându-se de cea mai largă diseminare a tehnicilor narative, eclipsându-l pe un Alfred E. Van Vogt, a cărui imaginație, dezlnțuită, de o amplitudine cosmică, a subjugat destui cititori și a încurajat vocațiile.

Dar în final „școala” lui Heinlein și Campbell a fost cea care predominat : aceea a constrângerii infrastructurale în detrimentul zborului metafizic. Pentru Demètre Ioakimidis, „bascularea” a fost inevitabilă : „fantasmagoriile lui Van Vogt puteau părea mult mai ușor de imitat, deoarece făceau mai puțin apel la reguli mai stricte, dar pentru a scria așa ceva este necesar un suflu al imaginației și o autoritate narativă pe care puțini alți autori au avut-o. În revanșă, rețeta aplicată de Heinlein a fost simplă: dezvoltarea riguroasă a consecințelor unei inovații științifice sau tehnologice, evidențierea lor cu o claritate suficientă în contextul narațiunii, și istorisirea poveștii fără ca măsurile pregătitoare să fi fost expuse excesiv.”

Va urma.

Notele traducerii :

¹ In media res : „în mijlocul lucrurilor”, formulă care provine de la Horațiu/Quintus Horatius Flaccus („Ars poetica”), tehnică narativă care utilizează relatarea unei acțiuni nu de la declanșarea acesteia (ab ovo, ab initio), ci de la mijlocul desfășurării, de obicei prin expunerea unei situații dramatice.  Horațiu (n. 8 decembrie 65 î.e.n., Venosa; d. 27 noiembrie 8 e.n., Roma) a fost unul din cei mai importanți poeți romani din perioada de aur a literaturii romane (Secolul lui Augustus) sau „epoca augustană”, cuprinsă între 43 î.e.n. (moartea lui Cicero) și 14 e.n. (moartea împăratului Augustus).

© Ugo Bellagamba

Titlul original : „Robert Heinlein et la liberté”

Traducere de Cristian Tamaş.

Traducerea şi publicarea s-au făcut cu acordul autorului. Îi mulţumim.

Robert Heinlein şi libertatea (I) – Ugo Bellagamba ; traducere de Cristian Tamaş

Robert Heinlein şi libertatea (II) – Ugo Bellagamba ; traducere de Cristian Tamaş

Robert Heinlein şi libertatea (III) – Ugo Bellagamba ;  traducere de Cristian Tamaş

Robert Heinlein şi libertatea (IV) – Ugo Bellagamba ;  traducere de Cristian Tamaş

Robert Heinlein şi libertatea (V) – Ugo Bellagamba ;  traducere de Cristian Tamaş

Interviu cu Ugo Bellagamba (Franţa) de Cristian Tamaş

Ugo Bellagamba – „Opera spaţială între literatură şi cinema. Pedagogia spaţiului în science fiction” , traducere de Cristian Tamaş

Ugo Bellagamba – „Opera spaţială între literatură şi cinema. Pedagogia spaţiului în science fiction; partea a  II-a”, traducere de Cristian Tamaş

Ugo Bellagamba – Opera spaţială între literatură şi cinema. Pedagogia spaţiului în science fiction; partea a  III-a ; traducere de Cristian Tamaş

Ugo Bellagamba – Opera spaţială între literatură şi cinema. Pedagogia spaţiului în science fiction; partea a IV-a –  traducere de Cristian Tamaş

Ugo Bellagamba – „De ce science fiction-ul nu este la modă ?”  traducere de Cristian Tamaş

Ugo Bellagamba este una dintre personalităţile science fiction-ului şi fantasy-ului din Franţa, profesor de istoria dreptului şi a ideilor politice la Universitatea din Nisa, autor SF&F premiat (Premiile Rosny Aîné, Bob Morane, Prix Européen du Pays de la Loire), critic literar (Grand Prix de L’Imaginaire), publicist, organizatorul şi animatorul unor conferinţe academice, reuniuni, festivaluri SF (Utopiales), expoziţii de science fiction („Science et Fiction”). A publicat primele texte la sfîrşitul anilor 90, folosind pseudonimul Michael Rheyss.

A fost finalist la Premiul Rosny Aîné 2000 pentru nuvela „Apopis républicain”, o ucronie de mai multe ori re-editată, iar în 2002 a apărut primul său roman, „L’Ecole des Assassins”, manga literar scris împreună cu Thomas Day.

A obţinut doctoratul în ştiinţe juridice şi a devenit profesor la Universitatea din Nisa, unde predă istoria dreptului, instituţiilor juridice şi a ideilor politice.

Temele sale preferate sînt utopia, ucronia, explorarea spaţială iar formatul favorit este nuvela, recompensat fiind cu Premiile Rosny Aîné şi Bob Morane (povestirea „Chiméres !”). Romanul său, „Tancrède, une uchronie” a obţinut Premiul Rosny Aîné în 2010 decernat la cea de a 37-a Convenţie Naţională Franceză de Science-Fiction de la Grenoble şi Premiul European al Ţinutului Loarei, 2010.

Este co-autorul unui eseu despre Robert A. Heinlein („Solutions non satisfaisantes: une anatomie de Robert A. Heinlein”, Grand Prix de l’Imaginaire 2008). A publicat culegerea „La Cité du Soleil et autres récits héliotropes” şi volumul „Le Double Corps du Roi”. Printre proiectele sale se numără un thriller ucronic în colaborare cu André-François Ruaud, un roman steampunk împreună cu Xavier Mauméjean, Thomas Day şi Johan Heliot. Co-organizator, sub egida Institutului Robert Hooke de Cultură Ştiinţifică a reuniunilor anuale „Journées interdisciplinaires Sciences & Fictions, de Peyresq” din 2007.

Între 2010 şi 2011, Ugo Bellagamba în colaborare cu Patrick Gyger (muzeul SF-ului, La Maison d’Ailleurs, Yverdon, Elveţia), astrofizicianul Roland Lehoucq şi Clément Pieyre (Biblioteca Naţională a Franţei) au fost organizatorii expoziţiei „Science [et] Fiction” care a avut la loc la Cité des Sciences din Paris, între 21 octombrie 2010 – 31 august 2011. Este co-organizator al Festivalului SF anual Utopiales de la Nantes, Franţa.

943 vizualizari

Lasă un comentariu

Vă rugăm să comentați la subiect și să nu îi jigniți pe ceilalți interlocutori. În caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Vă mulțumim. Pentru comentarii ce nu sunt legate de articolul de mai sus, folosiți pagina de Contact.